18 dekad po torach do celu. Historia PKP i rola kolei w systemie gospodarczym kraju

Już 176 lat liczy historia kolei na ziemiach polskich. Zaczęła się od uruchomienia w 1842 r. trasy z Wrocławia do Oławy i 3 lata późniejszego otwarcia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.

Koleje to wciąż najważniejszy – obok przewozów drogowych – rodzaj transportu wykorzystywanego w dwojakim charakterze: dla przejazdów pasażerskich i towarowych.

Okres pary
Początkowo, przez dziesiątki lat, koleje kojarzyły się z wagonami niespiesznie ciągniętymi przez lokomotywy parowe. Jak to wyglądało w praktyce – wystarczy przeczytać choćby fragmenty „Lalki” Bolesława Prusa, a z czasów nam bardziej współczesnych – obejrzeć film „Pociąg” (1959 r.) Jerzego Kawalerowicza, którego akcja działa się w nocnym pociągu z Warszawy na Hel. Jakby komuś było mało, warto przypomnieć sobie tekst słynnej „Lokomotywy” Tuwima. Choć z nie najwyższymi prędkościami, ale koleje przez długie lata poruszały się przynajmniej punktualnie. Jak to mówiono przed II wojną, według jeżdżących pociągów można było regulować zegarki. To się zmieniło na gorsze w okresie PRL.

Kolej nawiązuje do okresu świetności
Jednak w ostatnich latach, gdy po 1989 r. zlikwidowano sporo połączeń, kolej nawiązuje do okresu swojej świetności. W ramach realizowanego obecnie Krajowego Programu Kolejowego kolejarze planują zmodernizować 9000 km torów oraz wiele stacji. Na inwestycje w infrastrukturę przeznaczone zostało ponad 66 mld zł. Zgodnie z KPK do 2023 r. nastąpi znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesie się standard podróży, polepszą warunki do przewozu towarów. Wszystko to na zmodernizowanych torach, przy odpowiednio wyższych prędkościach.
Co istotne, przy okazji następuje wreszcie dostosowanie infrastruktury kolejowej do aktualnych i przyszłych potrzeb pasażerów oraz nadawców i odbiorców towarów. Przez wiele lat w Polsce funkcjonowała sieć linii kolejowych ukształtowana jeszcze przez...
[pozostało do przeczytania 61% tekstu]
Dostęp do artykułów: