SMAKOWITY POCZĄTEK DNIA. NIEZBĘDNA DAWKA ENERGII JUŻ OD RANA

8 listopada obchodzony jest Dzień Zdrowego Śniadania. Z tej okazji warto przypomnieć, jak ważną rolę pełni ono w codziennej diecie oraz co powinno zawierać, żeby było wartościowe.






„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to stare chińskie powiedzenie podkreśla znaczenie śniadania dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety nie wszyscy z nas doceniają mądrość tej maksymy. Wciąż się spiesząc, często mamy trudności, by znaleźć rano czas na przygotowanie i zjedzenie posiłku przed wyjściem z domu, zadowalając się zamiast niego jedzonymi w biegu, mało wartościowymi przekąskami. Pomijanie porannego posiłku to jeden z częstszych błędów żywieniowych. Tłumaczymy go brakiem czasu albo tym, że rano zwyczajnie nie jesteśmy głodni. Takie postępowanie niesie ze sobą konsekwencje: odczuwamy spadek energii, mamy mniejszą zdolność koncentracji, a z upływem godzin zaczynamy odczuwać wilczy apetyt, przez który łatwiej ulegamy niezdrowym pokusom. Organizm pozbawiony zostaje też ważnej porcji witamin i składników odżywczych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Natomiast dobrze skomponowany poranny posiłek spowoduje, że także w dalszej części dnia łatwiej nam będzie przestrzegać odpowiedniej, pełnowartościowej diety. Zasady prawidłowego odżywiania Śniadanie, podobnie jak cały jadłospis, powinno być urozmaicone, by dostarczać jak najwięcej różnorodnych składników odżywczych z różnych grup produktów. Bardzo ważne są bez wątpienia warzywa i owoce, będące bogatym źródłem witamin oraz mikro- i makroelementów. Nie możemy też zapominać o nabiale, chudym mięsie czy zdrowych, głównie roślinnych, tłuszczach.



Jednak o poranku szczególne znaczenie mają produkty zbożowe w tym płatki śniadaniowe. To one dostarczają cennej energii, której nasz organizm potrzebuje do rozbudzenia po nocnym spowolnieniu. Dzięki nim może sprawnie funkcjonować przez kolejne...
[pozostało do przeczytania 65% tekstu]
Dostęp do artykułów: