Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Terminal FSRU kolejnym elementem polskiej suwerenności energetycznej

mat. pras.
mat. pras.

Rekordowe inwestycje GAZ-SYSTEM w infrastrukturę przesyłową gazu odpowiadają na potrzeby rynku i wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne Polski i regionu. Budowa pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej to filar ambitnych planów spółki, dzięki którym Polska ma realną szansę stać się europejskim hubem gazowym.

Trwające przez dziesięciolecia uzależnienie Polski od importu rosyjskiego gazu przeszło już do historii dzięki realizowanej konsekwentnie i skoordynowanej na gruncie politycznym strategii. Do osiągnięcia tego ambitnego celu konieczne było przeorientowanie kierunków dostaw na inne niż rosyjski, co wiązało się bezpośrednio z budową nowej infrastruktury a także zmianą kierunków przepływów w krajowym systemie przesyłowym. Kluczowymi inwestycjami umożliwiającymi realizację tych zadań był Terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz Baltic Pipe - gazociąg umożliwiający przesył  gazu z Norwegii przez Danię do Polski. Dopełnieniem strategii dywersyfikacyjnej określanej jako tzw. Brama Północna jest planowany pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej. Powyższa inwestycja GAZ-SYSTEM może przyczynić się do powstania w Polsce regionalnego hubu gazowego.

Kryzys gazowy 

Kiedy na rosnący popyt na gaz ziemny nałożyły się konsekwencje rosyjskiej agresji na Ukrainę, ceny tego surowca osiągnęły nigdy  wcześniej niespotykany poziom (nawet ośmiokrotność obecnych cen) – 300 euro za MWh. Stało się wówczas jasne, że bez realnej, stabilnej pod względem dostaw i konkurencyjnej cenowo alternatywy nie możemy mówić o bezpieczeństwie energetycznym.

Dzięki zapobiegliwości polskiego rządu, który z inicjatywy prezydenta Lecha Kaczyńskiego zdecydował o budowie gazoportu w Świnoujściu, a także dzięki oddaniu do użytku w ubiegłym roku gazociągu Balic Pipe,  Polska nie stanęła w obliczu kryzysu energetycznego, a dostawy gazu do kraju były realizowane w oparciu o zdywersyfikowane kierunki. Dla wielu europejskich gospodarek skutki kryzysu były jednak trudne do udźwignięcia.

Europa szuka alternatywy i bezpieczeństwa

Państwa Europy Środkowo-Wschodniej zmuszone są do poszukiwania alternatywnych źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego. Jednym z najbardziej pewnych i konkurencyjnych alternatyw  jest rynek skroplonego gazu ziemnego, który po rozpoczęciu wojny w Ukrainie notuje rekordowe wzrosty. 
GAZ-SYSTEM stara się odpowiadać na zapotrzebowanie, tworząc infrastrukturę umożliwiającą powstanie w Polsce regionalnego hubu gazowego, który pomoże krajom regionu Europy Środkowo-Wschodniej uniezależnić się od dostaw gazu z Rosji.

Pływający terminal gazowy w Zatoce Gdańskiej

Rozbudowa Terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, w którym przyjmowany jest obecnie głównie skroplony gaz z USA i Kataru (ale także z Norwegii, Nigerii oraz Trynidadu i Tobago), umożliwi zwiększenie jego przepustowości do 8,3 mld m sześc. gazu rocznie. Żeby umożliwić transport surowca z nowych kierunków dostaw konieczna jest odpowiednia infrastruktura przesyłowa. Dlatego GAZ-SYSTEM od lat inwestuje w rozbudowę sieci i połączeń międzysystemowych. Łącznie z Baltic Pipe oraz połączeniami z Litwą i Słowacją w minionych latach spółka zbudowała ponad 1 tys. km gazociągów, a w 2022 roku jej nakłady inwestycyjne sięgnęły blisko 5 mld zł.

Kolejną inwestycją, która znacząco wpłynie na bezpieczeństwo energetyczne Polski oraz państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej, umożliwiając odbiór większych ilości skroplonego gazu dostarczanego drogą morską z różnych rejonów świata, jest budowa terminalu pływającego FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zlokalizowanego w Zatoce Gdańskiej. Będzie on przystosowany do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. GAZ-SYSTEM podpisał już umowę na 100 proc. usług regazyfikacji pierwszej jednostki FSRU. 

– Projekt terminalu FSRU to kolejny element bezpieczeństwa energetycznego kraju opartego o racjonalne przesłanki ekonomiczne. Po ukończonych połączeniach transgranicznych z Danią, Litwą i Słowacją oraz rozbudowie Terminalu LNG w Świnoujściu, projekt ten zwiększy dywersyfikację gazową Polski oraz regionu Międzymorza – powiedział Marcin Chludziński, prezes zarządu GAZ-SYSTEM.

Oddanie do użytkowania inwestycji, która posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” ze wsparciem finansowym Komisji Europejskiej na prace przedinwestycyjne dla części morskiej projektu, planowane jest w perspektywie 2027/2028 roku.

Wobec rosnącego popytu na gaz skroplony GAZ-SYSTEM rozważa zakontraktowanie kolejnej jednostki FSRU. W ubiegłym miesiącu spółka uruchomiła procedurę Open Season, która ma potwierdzić realne zapotrzebowanie rynku na dostawy zwiększonych ilości gazu skroplonego. Według założeń łączna maksymalna zdolność obu planowanych pływających jednostek FSRU może osiągnąć 10,6 mld m sześc.