Skorzysta cały region i każdy Polak. Fundusz Trójmorza zainwestuje w infrastrukturę drogową i kolejową

Zapóźnienie w rozwoju infrastruktury transportowej krajów Trójmorza wynika z celowej polityki ZSRS po II wojnie światowej wobec krajów Europy Środkowo-Wschodniej. M.in. Fundusz Trójmorza ma przyczynić się do likwidacji powstałej luki.

Szczególną rolę w Inicjatywie Trójmorza, do której należą takie kraje, jak: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry, pełnią europejskie banki rozwoju - współzałożyciele Funduszu Trójmorza. Ze strony Polski: Bank Gospodarstwa Krajowego, który był głównym inicjatorem tego projektu. BGK to polski bank rozwoju, który już od 95. lat dba o gospodarczy i społeczny rozwój Polski.
Fundusz ma pełnić funkcję wehikułu inwestycyjnego, który pozwoli finansować kluczowe projekty infrastrukturalne w regionie. Ma on z jednej strony zachować komercyjny charakter – projekty, w które się zaangażuje powinny być opłacalne finansowo dla ich uczestników. Do poszczególnych inwestycji Fundusz będzie poszukiwał inwestorów.

Jednymi z możliwych przedsięwzięć, w które Fundusz może zainwestować, są droga z litewskiej Kłajpedy do greckich Salonik –Via Karpatia oraz trasa kolejowa Via Baltica – z Finlandii, prze kraje bałtyckie, Polskę do Niemiec.
– My jako BGK zastanawialiśmy się, jak wzmocnić region Trójmorza w sytuacji, gdy w najbliższej perspektywie finansowej UE zmniejszy się strumień funduszy unijnych na inwestycje w krajach członkowskich, m.in. wskutek brexitu – mówiła na wrześniowej konferencji prasowej Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. – Stąd pomysł powołania Funduszu jako wehikułu finansowego uzupełniającego finansowanie potrzeb rozbudowy przedsięwzięć infrastrukturalnych Trójmorza – dodała.

Trudne zadanie: likwidacja ogromnej luki infrastrukturalnej
– Nasz region stoi bowiem przed trudnym zadaniem likwidacji ogromnej luki infrastrukturalnej względem Europy Zachodniej....
[pozostało do przeczytania 75% tekstu]
Dostęp do artykułów: