Kolej dostępniejsza w całej Polsce dzięki wykorzystanym miliardom złotych

mat. pras.
mat. pras.

Podróż koleją między Legnicą i Głogowem, Mielcem i Dębicą czy Wrocławiem i Jelczem przez Swojczyce to efekt wykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. miliardów złotych ze środków unijnych. Krótsze czasy podróży pociągiem np. z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic lub z Wrocławia do Poznania to też korzyści inwestycji z udziałem środków funduszy UE.

Wzrost atrakcyjności i dostępności kolei to efekt wykorzystywania środków unijnych i budżetowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Spółka realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy (KPK) za prawie 77 mld zł.

Blisko 93 proc. Programu to inwestycje zakończone i w realizacji. Już na blisko 400 stacjach i przystankach mamy m.in. wygodne perony. Wykorzystanie środków unijnych i budżetowych jest najwyższe w historii PLK. Na podobnym etapie poprzedniej perspektywy wydatki były na poziomie 13,7 mld zł. Obecnie zrealizowane inwestycje za ok. 45 mld zł służą podróżnym i lepszemu przewozowi towarów na ponad 5,5 tys. km nowych torów. Polskie Linie Kolejowe są gotowe do ogłaszania przetargów na nową perspektywę.

Ponad 60 nowych przystanków zwiększyło dostępność do kolei w całej Polsce np. Warszawa Powązki, Kraków Bronowice, Olsztyn Likusy, Wrocław Szczepin oraz Iwiny k. Wrocławia, Parzniew k. Warszawy, Orzechowicze na Podlasiu, Szydłów Centrum. Dzięki środkom unijnym i budżetowym mieszkańcy ponad 100 gmin wygodniej podróżują koleją do pracy i szkoły.

Podróżni korzystają z wind, pochylni, lepszego oznakowania. Z roku na rok zwiększa się liczba udogodnień dla tysięcy pasażerów w dużych miastach i mniejszych miejscowościach. Lepszy dostęp jest szczególnie ważny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wszystkie inwestycje uwzględniają ich potrzeby. 

Podróżni coraz częściej wybierają pociąg w podróżach miejskich, aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Kolej po latach wróciła m.in. na linie: Legnica–Rudna Gwizdanów, Lublin–Łuków, Mielec–Dębica, Wrocław–Jelcz. 

Skrócił się czas podróży na trasach: Katowice–Kraków, Wrocław–Poznań, Warszawa–Gdańsk, Wrocław–Gdynia, Poznań–Piła, Olsztyn–Szczytno–Ełk. Dobrze przygotowane linie to nowe połączenia np. z Lublina do Rzeszowa. Korzystamy z elektryfikacji linii Lublin–Stalowa Wola i Węgliniec–Zgorzelec. 

Dzięki miliardowym inwestycjom na torach zwiększyło się bezpieczeństwo. Kierowcy wykorzystują ponad 500 nowych bezkolizyjnych skrzyżowań i ponad 2 tys. wyposażonych w dodatkowe zabezpieczenia przejazdów. Nowe rozwiązania na kolei poprawiają warunki życia.

Transport towarowy korzysta z przebudowanych tras np. Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle, Chybie–Żory–Rybnik–Nędza/Turze, Częstochowa–Chorzew Siemkowice, zelektryfikowane linie Stalowa Wola Rozwadów–Lublin i Węgliniec–Zgorzelec. Środki unijne zostały wykorzystane także na budowy blisko 600 mostów np. na międzynarodowej trasie Rail Baltica na Bugu, nad Wisłą w Krakowie czy na Sanie na trasie Lublin–Stalowa Wola. Inwestycje w kolejowy transport towarowy to korzyści dla ekologii i wzrost bezpieczeństwa na drogach.