Więcej praktyki podczas nauki. Przedsiębiorcy chcą inwestować w swoich przyszłych pracowników

W ramach szkolnictwa rozwijane są całe systemy praktyk i staży. Niestety absolwentom cały czas brakuje umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy, która nadal jest wiedzą głównie teoretyczną – powiedział w Katowicach Paweł Kolczyński, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Wypełnić tę lukę ma realizowany przez ARP program „Kadry dla przemysłu”.

Jak mówił Kolczyński, o braku umiejętności praktycznych u absolwentów przekonał się bezpośrednio. –  Ostatnio przy rekrutacji analityków zadaliśmy kandydatom proste ćwiczenie na dokumentach finansowych, które pokazało, że mimo posiadania świetnych dyplomów, odbycia wielu kursów, różnego rodzaju dodatkowych kompetencji,  mają oni olbrzymie trudności przy odpowiadaniu na najprostsze i oczywiste pytania. To z punktu widzenia pracodawcy zasadniczy problem – podkreślił wiceprezes.
ARP bazuje jednak nie tylko na własnych doświadczeniach, ale także na wiedzy spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej, których jest około 60, oraz na informacjach i doświadczeniach przedsiębiorców działających w dwóch specjalnych strefach ekonomicznych zarządzanych przez ARP – mieleckiej i tarnobrzeskiej. – Z całą pewnością przedsiębiorcy chcą inwestować w swoich pracowników. Są gotowi ponieść ryzyko określonych kosztów, które szkolenia generują, żeby zapewnić  odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia, bo na tym korzysta firma  – powiedział Kolczyński. W jego opinii na bazie tych doświadczeń pracodawcy chcą już od szkoły średniej związać ucznia z miejscem przyszłego zatrudnienia. Kolczyński przypomniał, że przez lata szkoły zawodowe były likwidowane, a te, które przetrwały, są dzisiaj niedofinansowane. Przez to brakuje im bardzo ważnego elementu, który zdaniem wiceprezesa ARP jest niezbędny w skutecznym kształceniu. Chodzi o praktykę. – W szkołach brakuje możliwości praktycznego kształcenia na nowoczesnym sprzęcie, który byłby faktycznie przydatny uczniowi w zdobywaniu doświadczeń. W tej chwili...
[pozostało do przeczytania 60% tekstu]
Dostęp do artykułów: