PKP Cargo na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Chiny na polskich torach

O wymianie towarowej Chin z państwami europejskimi dzięki połączeniom kolejowym oraz chińskim programie inwestycyjnym, tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku, rozmawiali uczestnicy jednej z debat podczas katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

W ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (inaczej: One Belt One Road), tj. projektu wymiany handlowej między Europą i Chinami, głównie przy pomocy połączeń kolejowych, w 2018 r. przejechało łącznie 6,3 tys. pociągów – poinformował Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
– W tym 57 proc. stanowiły przejazdy z Chin do Europy, a 43 proc. – w odwrotnym kierunku – zauważył prezes.

Wymiana handlowa Chin z Europą rośnie
– Co istotne, w porównaniu z rokiem wcześniejszym owe 6,3 tys. pociągów stanowi wzrost aż o 70 proc. Jeszcze pięć lat temu w ciągu roku w obie strony przejechało tylko 300 pociągów. Świadczy to o tym, jak dynamicznie rośnie wymiana handlowa między Chinami i Europą. Dla naszego kraju najważniejsze jest, że obecnie ok. 80 proc. tych przewozów odbywa się przez nasz największy terminal w Małaszewiczach na granicy białoruskiej. Dla naszych klientów decydujące znaczenie odgrywa jak najkrótszy czas przejazdu, odpowiednia infrastruktura oraz cena. Chcemy wraz z naszymi partnerami z Europy Środkowej, by udało się skrócić czas przejazdu na całym odcinku z Chin do Europy, np. do niemieckiego portu w Duisburgu, z obecnych kilkunastu – do 10 i mniej dni – dodał prezes.
W jego przekonaniu możliwe jest także co najmniej dwukrotne zwiększenie przepustowości terminalu w Małaszewiczach z obecnego poziomu 325 tys. TUE (kontenerów o długości 20 stóp, tj. 6,1 m) do 500–600 tys. TUE rocznie. Choć miejsce to ma potencjał do powiększenia obecnego poziomu przepustowości nawet 3–4 razy i takie inwestycje będą czynione w kolejnych etapach rozbudowy Małaszewicz.

Na rynku panuje ostra rywalizacja
– Na tym rynku panuje ostra rywalizacja – mówił...
[pozostało do przeczytania 58% tekstu]
Dostęp do artykułów: