Dlaczego warto jeść zupy

Zupy coraz rzadziej goszczą na naszych stołach. Szkoda, bo są smaczne i zdrowe, a do tego bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. Nie ma lepszego sposobu na rozgrzanie się w mroźny dzień jak talerz gorącej zupy.

Tradycyjny polski obiad to zupa i drugie danie. Obecnie coraz częściej pomijamy gotowanie gorącego wywaru z warzywami i dodatkiem ryżu lub makaronu. Tym samym odbieramy sobie cenną porcję witamin oraz minerałów. Dobrze skomponowana zupa może być pełnowartościowym i pożywnym daniem. Gęsta zupa krem, choćby na bazie białych warzyw – kalafiora, cukinii, pietruszki, selera, z dodatkiem jogurtu naturalnego, doprawiona chili i podana z czosnkowymi grzankami lub kaszą – to doskonały posiłek. Micha takiej zupy rozgrzeje i doda energii po ciężkim dniu. Szczególnie w zimie warto sięgać po zupy. Potrafią rozgrzać przemarznięty organizm, czego nie zrobi na przykład surówka. Jeśli dodasz do wywaru dużo warzyw, cebulę, czosnek albo chili czy imbir, dodatkowo wzmocnisz swoją odporność. Odpowiednio przygotowane zupy nie tuczą i obfitują w cenne składniki odżywcze. Najbardziej wartościowe są te z krótko gotujących się warzyw, na prawdziwym wywarze jarskim lub z chudego mięsa. Bez sztucznych kostek, z naturalnym ryżem, pełnoziarnistym makaronem bądź kaszą, posypane świeżą zieleniną.
Dietetycy twierdzą że jedząc zupę na pierwsze danie, spożywamy nawet 20 proc. kalorii mniej podczas całego obiadu. Zupa to również doskonały sposób na przemycenie do diety domowników składników, które niekoniecznie darzą oni sympatią. Zaletą zup jest także szybkość, z jaką można je przygotować. Zupa w większości gotuje się sama, nie trzeba nad nią stać. Można ugotować ją w 15 minut, na przykład przed wyjściem do pracy, lub zrobić to dzień wcześniej, a nazajutrz tylko podgrzać. Można zabrać ją ze sobą do pracy w termosie lub kubku termicznym. Zupy mają moc i są tak różnorodne, że każdy znajdzie wśród nich taką, która trafi w jego kulinarny gust.
 
...
[pozostało do przeczytania 51% tekstu]
Dostęp do artykułów: