Inteligentna kolej. Nowoczesne technologie od PKP Energetyka

PKP Energetyka stawia na innowacje. Do 2025 r. zamierza zainwestować w rozwój 3,2 mld zł, z czego 167 mln zł przeznaczy na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP PLK.

PKP Energetyka utrzymuje 24 tys. torokilometrów sieci i ponad 6,5 tys. stacji energetycznych w całej Polsce. Ograniczenie awarii sieci trakcyjnej stało się głównym wyzwaniem dla spółki. Wdrożenie innowacyjnych metod zarządzania w oparciu o długoterminową i przemyślaną politykę poprawy jakości przyniosło efekt sześciokrotnego zmniejszenia liczby awarii w ciągu trzech lat. Taki rezultat został osiągnięty dzięki integracji i digitalizacji. Wdrożono Zintegrowany System Zarządzania Sprawnością Sieci Trakcyjnej oparty między innymi na systemie „workforce management” oraz aplikacji pozwalającej klientowi na zgłaszanie usterek w trybie online. Nie byłoby to oczywiście możliwe bez wysokiego zaangażowania pracowników spółki, które jest dodatkowo wspierane „Programem Pobudzania Innowacyjności” oraz współpracą z polskimi ośrodkami akademickimi.

Pracownicy online
W ciągu ostatnich trzech lat PKP Energetyka stała się nowoczesną, w pełni zdigitalizowaną firmą, która jest gotowa uczestniczyć w dużych projektach kolejowych. Tylko w ubiegłym roku zainwestowała 100 mln zł m.in. w cyfryzację, co bezpośrednio przełożyło się na wzrost jakości świadczonych usług i bezpieczeństwa pracowników. Od 2016 roku w spółce działa system Planer. Umożliwia on zaplanowanie pracy w terenie, gdzie wyspecjalizowane brygady działają przy konserwacji, naprawie i budowie sieci trakcyjnej. Obecnie z mobilnej aplikacji korzysta już 3 tys. elektromonterów, a kierownicy mają bieżący podgląd lokalizacji brygad technicznych oraz pociągów sieciowych. Dzięki temu nawet w przypadku nagłego zdarzenia mogą oni efektywniej koordynować akcję zarówno z poziomu zakładu, jak i z centrali. Ogólnopolski monitoring brygad technicznych i pociągów pozwala optymalnie wykorzystywać potencjał lokalny na terenie...
[pozostało do przeczytania 62% tekstu]
Dostęp do artykułów: