Trzy kolory – porzeczki

Czerwone, czarne, a nawet białe – które z nich są najzdrowsze? Jakie właściwości mają porzeczki? Kwaśno-cierpki smak sprawia, że nie wszyscy je lubią, ale warto się do nich przekonać, bo to jedne z najzdrowszych letnich owoców.


Na świecie możemy doliczyć się około 150 gatunków agrestowatych, w Polsce mamy aż pięciu jej przedstawicieli! To porzeczka czarna, czerwona, złota, skalna i agrest.

Niepozorne porzeczki są bardzo wartościowe, zawierają wiele składników odżywczych oraz soli mineralnych. Rożni je nie tylko kolor, lecz także skład. Każda z odmian ma inne właściwości zdrowotne. Porzeczki czerwone mają działanie moczopędne, oczyszczają nasz organizm z toksyn i chronią go przed infekcjami, zwiększając jego odporność. Czarne porzeczki, ze względu na swój charakterystyczny zapach, zwane są też smrodzinami lub smrodynkami. To prawdziwa bomba witaminowa. Nawet niewielka ich porcja wystarczy, aby pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Zawarte w nich pektyny obniżają poziom cholesterolu w organizmie i zapobiegają miażdżycy. Pektyny zwalniają także wchłanianie cukru – co powinno zachęcić do smrodynek diabetyków. Dzięki witaminie A hamują rozwój niektórych chorób oczu. A poza tym działają moczopędnie, napotnie, przeciwbiegunkowo i wzmacniają żołądek.

Białe – są odmianą porzeczek czerwonych, jednak dzięki temu, że nie zawierają barwników, są bezpieczniejsze dla alergików. Sok z białej porzeczki jest orzeźwiający i skutecznie gasi pragnienie. Pomaga podczas nudności, w stanach gorączkowych i przy infekcjach dróg oddechowych.

Porzeczki, tak jak większość owoców, szczególnie tych kwaśnych, mają bardzo wiele zastosowań kulinarnych. Możemy je jadać jako samodzielną, słodkawą i soczystą przekąskę. Są też wspaniałym dodatkiem do deserów lub mogą stanowić ich bazę. Można je wykorzystać do przygotowywania sosów do lodów, kompotów, syropów, dżemów, galaretek owocowych, kisieli. Ale desery to nie...
[pozostało do przeczytania 50% tekstu]
Dostęp do artykułów: