Smaczliwka, czyli samo zdrowie

Ten niepozorny owoc kształtem przypomina gruszkę o zielonym miąższu i ma tyle nadzwyczajnych właściwości, że jego awans do grupy tzw. superfoods jest jak najbardziej uzasadniony.

Na pewno znasz ten owoc. To... awokado, którego ojczyzną jest Ameryka Środkowa. Aztekowie nazywali go masłem puszczy lub owocem maślanym, a także gruszką aligatora. Inkowie wierzyli w jego miłosne działanie. Żywieniowcy uznają smaczliwkę za jeden z najzdrowszych produktów na świecie. Jego spożywanie wpływa na dobrą kondycję włosów, kości, zębów oraz paznokci, chroni układ oddechowy przed infekcjami, działa korzystnie na pracę wątroby i reguluje działanie nerek. Owoce awokado zawierają wapń, potas, żelazo, magnez, fosfor, kwas foliowy oraz witaminy. Średniej wielkości smaczliwka to około 23 gramów tłuszczu, z czego 2/3 to tłuszcze nienasycone. Awokado jest bardzo ubogie w cukier, w szczególności fruktozę, dlatego polecane jest diabetykom. Dzięki grubej skórce jest jednym z owoców najbardziej odpornych na pestycydy.

Owoc przeznaczony do zjedzenia powinien być zielony, o jednorodnej barwie, bez plam, uginający się pod palcami, ale nie za miękki. Awokado idealnie smakuje solo – oprószone tylko solą, skropione cytryną i oliwą. Jest również świetnym dodatkiem do sałatek, sosów, past, musów, a nawet deserów. W Brazylii awokado miesza się z lodami i jest to bardzo popularny deser, zaś z cukrem i kleksem mleka może być dodane do drinka.

W naszych sklepach najczęściej dostępne są owoce jeszcze twarde. Wówczas należy je odstawić w ciepłe miejsce na 2–5 dni i poczekać, aż zmiękną. Można przyspieszyć ten proces, wkładając owoc do papierowej torebki razem z bananem lub jabłkiem. Skorzystajmy więc z dobrodziejstw tego niesamowitego owocu szczególnie teraz, jesienią, gdy czyha na nas tak wiele infekcji.


Czy wiesz, że...

Najprostszą i najbardziej znaną potrawą z awokado jest guacamole. Ta zielona meksykańska...
[pozostało do przeczytania 47% tekstu]
Dostęp do artykułów: