Zdrowie w łupinie

Jeśli lubisz podjadać, czytając książkę albo oglądając telewizję, zrezygnuj z chipsów, ciasteczek czy innych niezdrowych przekąsek, a wybierz orzechy, i to najlepiej te „nasze” – włoskie lub laskowe.

Jesień to czas na orzechy, przygotowujemy z nich nalewki, napary, dodajemy do wypieków i deserów. Najbardziej znanym orzechowym deserem jest turecka baklava, składająca się z ciasta filo przekładanego orzechami słodzonymi cukrem i miodem. Orzechy doskonale sprawdzą się w sałatkach na bazie rukoli, cukinii czy bakłażana, z dodatkiem sera pleśniowego. Śmiało można dodawać je do makaronów, pizzy, mięs czy krewetek. Można zrobić z nich panierkę do kurczaka albo dodać je do pesto. Podane na śniadanie z płatkami kukurydzianymi dodadzą nam energii na cały dzień.

Badania dowodzą, że najzdrowsze ze wszystkich dostępnych na rynku są orzechy włoskie – zawierają najwięcej przeciwutleniaczy. Kształtem przypominają ludzki mózg i – co ciekawe – mają na mózg dobroczynne działanie, poprawiają pamięć i koncentrację. Ze względu na ogrom składników odżywczych są zaliczane do tzw. superfoods, czyli superżywności. Najlepiej łuskać je tuż przed zjedzeniem, gdyż zawierają dużo tłuszczu i szybko jełczeją, a niewłaściwie przechowywane łatwo pleśnieją albo wysychają. Orzechy laskowe to z kolei przysmak dzieci. Chociaż trzeba uczciwie przyznać, że maluchy uwielbiają przede wszystkim te, które zatopione są w tabliczce czekolady. Warto je jeść chociażby z dwóch powodów – zawierają potężną dawkę witaminy E, która uważana jest za źródło młodości, oraz obniżają poziom „złego” cholesterolu. Najsmaczniejsze są delikatnie prażone – uwalniają wtedy pełen bukiet zapachowy i smakowy. Z orzechów laskowych możemy zrobić domowe masło orzechowe oraz mleko orzechowe, którego powinny spróbować osoby nietolerujące laktozy.


Czy wiesz, że...

Orzechy od dawna kojarzą się z bogactwem, a ich symbolika odnosi się do płodności, szczęścia, pomyślności...
[pozostało do przeczytania 47% tekstu]
Dostęp do artykułów: