Złote lata na polskich torach. Szanse na dynamiczny rozwój kolei

To nie przypadek, że polska kolej w ostatnim czasie bije rekordy w liczbie przewożonych pasażerów. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa rośnie jego mobilność. Jednocześnie powiększa się nowoczesny tabor.

Liczba zmodernizowanych torów i dworców także stale się powiększa. A budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego spowoduje dalszy rozwój kolei.
„O tym, jak rośnie popularność przewozów kolejowych, świadczy choćby wzrost liczby pasażerów: z 280 mln w 2015 roku do 335 mln w ubiegłym roku” – podkreślił podczas ostatniego II Kongresu Rozwoju Kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. „A jeszcze  w 2016 roku sceptycy mówili, że polski transport kolejowy czeka armagedon w latach 2019–2020. Te »przepowiednie« były dla nas inspirujące. Nie tylko pokonaliśmy istniejące trudności, ale i osiągnęliśmy rekordowe wyniki, przy rekordowo wysokich nakładach na rozwój infrastruktury. I wszystko to udało się zrealizować przy nieprzerwanym ruchu kolejowym” – dodał minister.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), 335 mln pasażerów przewiezionych w ubiegłym roku to o ponad 25 mln (8 proc.) więcej niż w 2018 roku. Jest to również najlepszy wynik od 2001 roku. Najwięcej pasażerów, niemal 88,9 mln, skorzystało z usług Przewozów Regionalnych (obecnie POLREGIO). Drugie były Koleje Mazowieckie – 62,1 mln pasażerów. Trzecia – spółka PKP Intercity z 48,9 mln pasażerów. Łącznie na trzech przewoźników działających na terenie aglomeracji warszawskiej i województwa mazowieckiego (obok Kolei Mazowieckich, SKM i WKD) przypada około 1/3 pasażerów, którzy w ubiegłym roku skorzystali z kolei w całym kraju.
– Długość zrealizowanych przez pasażerów przejazdów koleją to ponad 22 mld kilometrów. Znaczna część tych podróży mogłaby się zapewne odbyć prywatnymi samochodami. Jednak to nie one przejechały miliardów kilometrów – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes UTK. – To właśnie dzięki kolei podróżowanie było bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne....
[pozostało do przeczytania 58% tekstu]
Dostęp do artykułów: