Ukraińska droga do Europy. Częściej i szybciej u wschodniego sąsiada

Niedawno ogłoszony na Ukrainie plan zmiany szerokości torów na ponad 70-kilometrowej trasie kolejowej ze Lwowa do polskiej granicy zwiększy częstotliwość i prędkość przejazdów. Przybliży Ukrainę do Europy, a tamtejszym Polakom ułatwi kontakty z krajem.

Ogłaszając nową inwestycję, szef ukraińskich kolei Jewhen Krawcow zaznaczył, że zmiana szerokości torów pozwoli na uruchomienie nowych połączeń Ukrainy z Krakowem, Pragą czy Wiedniem. W 3,5 godziny będzie można dojechać ze Lwowa do Krakowa (obecnie trwa to nawet 6,5–8 godz.). – Choć mówiło się o tym od co najmniej 10 lat, my zbudujemy linię ze Lwowa do Mościsk na granicy z Polską w ciągu roku, dzięki czemu będzie można uniknąć straty czasu na zmianę rozstawu kół na granicy – zapewnił Jewhen Krawcow. Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, potwierdził „GP”, że projekt Krawcowa „to pierwsza tego typu inicjatywa, nie licząc projektu Rail Baltica, który mimo że jest realizowany na terenie UE, dotyczy budowy nowej infrastruktury 1435 mm na terenach należących przed 1990 r. do ZSRS”.

Symboliczne zerwanie ze stalinowskim stemplem
Inwestycja ukraińskich kolei ma zatem także wymiar symboliczny czy wręcz polityczny. Wszystkie tereny Europy Wschodniej zaanektowane w wyniku II wojny światowej przez stalinowski Związek Sowiecki, w tym państwa Litwa, Łotwa i Estonia oraz zachodnia Białoruś, zachodnia Ukraina, a także Ukraina Zakarpacka, zostały bowiem pozbawione torów kolejowych o szerokości obowiązującej w całej Europie (1435 mm). Swoistym sowieckim (stalinowskim) stemplem stały się tam nowe, „szerokie” tory (szerokość 1520 mm), o rozmiarach stosowanych w całym ZSRS.
Senator Maria Koc (PiS), wiceszefowa senackiej komisji ds. emigracji i łączności z Polakami za granicą, mówi „GP”: – Ukraina chce do Europy, to taka ich droga do Europy, bo te tory będą miały wymiary europejskie. A więc ma to wymiar jednocześnie symboliczny i praktyczny.
Podobnie...
[pozostało do przeczytania 66% tekstu]
Dostęp do artykułów: