Kino opowiadające o drogach do wolności
16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci (NNW) odbędzie się w Gdyni w dniach 4–7 października 2024 r. Można będzie na nim zobaczyć 60 filmów konkursowych z całego świata. Wstęp na wydarzenie jest wolny.
W tym roku wyjątkowo wybrzmi W jak Wolność. – To, co łączy nas, filmowców, to odpowiedzialne i kreatywne opowiadanie o drogach do wolności. Różne kraje, różne formy, jeden cel – przełożyć historię na język filmu – mówi dyrektor festiwalu Arkadiusz Gołębiewski.
„Proponujemy naszym widzom ciekawe tropy tematyczne. W roku paryskiej olimpiady pokażemy kilka filmów o sportowcach, m.in. o słynnym trenerze i bokserze Feliksie >>Papa<< Stammie czy Eddym Hamelu – piłkarzu Ajaxu Amsterdam, zamordowanym w Auschwitz. Będzie też strefa komiksu, a w niej sylwetki znanego na całym świecie Grzegorza Rosińskiego czy ojca polskiej fantastyki – Macieja Parowskiego. Mocno zaznaczą swą obecność filmy budowane na archiwaliach, które dzięki nowym technologiom nadają nową estetykę opowieści filmowej. Nie zabraknie dyskusji o sposobach ich pozyskiwania i wykorzystywania oraz o użyciu AI do kręcenia filmów dokumentalnych. Pokażemy też unikalne home movies – filmy nakręcone w 1917 r. przez Polonię w USA – opowiadające o ochotnikach do armii Hallera” – wylicza Gołębiewski.
Nowe tytuły i stali bywalcy
Wśród filmów dokumentalnych, które walczą o nagrody Złotego Opornika i nagrodę im. Rtm. Witolda Pileckiego, na Festiwalu NNW można będzie zobaczyć m.in.: „Zawsze świeży pieniądz” – ostatni film zmarłego dwa lata temu reżysera Krzysztofa Talczewskiego; „Leliwa” w reż. Andrzeja Wyrozębskiego o medaliście z Olimpiady w Berlinie w 1936 roku, który w czasie Powstania Warszawskiego wsławił się zdobyciem gmachu PAST-y i Poczty Polskiej; „Palec Boży Antoniego” w reż. Pawła Woldana o twórcy filmowym Antonim Krauze; węgierski dokument „Nicola before Tesla” o jednym z największych wynalazców w dziejach ludzkości, czy film czeski „Michael Kocáb – Rocker vs. Politician” w reżyserii Olgi Sommerovej, która po raz kolejny gościć będzie na NNW.
W Międzynarodowym Konkursie Filmów Fabularnych mamy dwie polskie superprodukcje historyczne: „Czerwone maki” w reż. Krzysztofa Łukaszewicza i „Powstaniec 1863” w reż. Tadeusza Syki. Ten drugi film powstał na podstawie scenariusza rozwijanego w ramach działającej od czterech lat Akademii Filmowej Festiwalu NNW. Zobaczymy także najnowszy film fabularny z Anthonym Hopkinsem – „Jedno życie” w reż. Jamesa Hawesa, opowiadający o uratowaniu setek dzieci żydowskich w czasie II wojny światowej, oraz nowy obraz Macieja Ślesickiego „Ludzie” o wojnie na Ukrainie (na ekranie zobaczymy Cezarego Pazurę czy bywalczynię NNW Oksanę Czerkaszynę z Ukrainy). W konkursie znalazł się także zdobywca Złotej Palmy w Cannes za najlepszy scenariusz – japoński film społeczno-obyczajowy „Monster” w reż. Hirokazu Koreeda, oraz „Civil war” – obraz political-fiction z Kirsten Dunst – znanego amerykańskiego reżysera i pisarza Alexa Garlanda.
W tym roku szczególnie stawiamy na kino młodych. W konkursie dla najlepszego krótkiego metrażu powalczą etiudy filmowe z najważniejszych polskich szkół filmowych.
Świadkowie historii
Jak zwykle na Festiwalu NNW będzie możliwość spotkania się ze świadkami historii. W roku rocznic przywołamy pamięć Powstania Warszawskiego czy Monte Cassino, a w 40. rocznicę śmierci ks. Jerzego Popiełuszki porozmawiamy o tym, czy można zwyciężyć system.
80 lat po bitwie pod Monte Cassino gościem NNW będzie weteran walk kpt. Władysław Dąbrowski, który podczas festiwalu będzie świętował swoje setne urodziny. Kapitan wziął udział w serialu dokumentalnym IPN w reżyserii Tomasza Łysiaka „Monte Cassino. Szlak nadziei”. Zapowiada się także duże wydarzenie – rozmowa z Josefem Mašínem – symbolem czeskiego ruchu oporu i bohaterem filmu otwarcia festiwalu „Ucieczka do Berlina” w reż. Martina Froyda i Jana Nováka. Mašín nigdy nie wrócił do ojczyzny, o czym gorzko wspominał w 2017 r., kiedy z Santa Barbara w Kalifornii przyjechał prosto na Festiwal NNW. To podczas tej wizyty powstały m.in. zdjęcia do filmu, którego polska premiera odbędzie się już 4 października w Gdyni.
„Na Festiwalu zawsze przywołujemy tych twórców, którzy już odeszli. Nie zabraknie wspomnień o wybitnej dokumentalistce i wieloletniej przyjaciółce festiwalu Mai Dłużewskiej czy Krzysztofie Talczewskim” – zapowiada Arkadiusz Gołębiewski.
Warsztaty, dyskusje, szkolenia
NNW jest zawsze ważnym miejscem dyskusji na temat historii (panele dyskusyjne) oraz szkoleń i warsztatów filmowych (praca z archiwaliami, wykorzystywanie w filmach sztucznej inteligencji, sektor nowych technologii m.in. gamingu i VR, Akademia Filmowa NNW). Forum NNW to debaty o najważniejszych aspektach współczesnego kręcenia filmów czy najciekawszych postaciach historycznych. To wreszcie rozmowy o kinie i historii Europy Środkowo-Wschodniej, a także bohaterach nieoczywistych i nowoczesnym pojęciu patriotyzmu.
„W wielości dyskusji będziemy zastanawiać się w gronie filmowców, menedżerów kultury, szefów instytucji, czy Polska potrzebuje inwestycyjnego game changera i gdzie na tej mapie inwestycji znajduje się branża filmowa oraz lokalne samorządy. Przyznaję, że dla mnie dużą satysfakcją i sukcesem jest to, że udało mi się znów zgromadzić duże gremium filmowców, którzy przyjadą na festiwal i rozpoczną kolejną, czwartą już turę rozwoju projektów w ramach naszej Akademii Filmowej NNW” – mówi Gołębiewski.
16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy NNW odbędzie się w Gdyńskim Centrum Filmowym (na Placu Grunwaldzkim i w Muzeum Marynarki Wojennej). Tradycyjnie wstęp na wszystkie pokazy, panele dyskusyjne i wydarzenia festiwalu jest bezpłatny.
Więcej informacji, opisy filmów i program festiwalu można znaleźć na stronie www.festiwalnnw.pl
PATRONAT HONOROWY NAD 16. MIĘDZYNARODOWYM FESTIWALEM FILMOWYM NNW OBJĄŁ PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PAN ANDRZEJ DUDA
ORGANIZATORAMI FESTIWALU SĄ STOWARZYSZENIE SCENA KULTURY I MIASTO GDYNIA
FESTIWAL ZOSTAŁ DOFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZY PROMOCJI KULTURY
FESTIWAL WSPÓŁFINANSOWANY JEST PRZEZ POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ