Grozi wojna, a tu kryzys w polsko-ukraińskim transporcie. Niepokojące skutki wstrzymania przez Koleje Ukraińskie tranzytu towarów

Dodano: 02/02/2022 - Nr 5 z 02 lutego 2022

Gospodarka [Infrastruktura kolejowa, modernizacja, korytarze logistyczne]

Od grudnia polskie pociągi towarowe nie mogą przejeżdżać przez Ukrainę. Konsekwencją wprowadzenia tego zakazu przez naszych sąsiadów było ograniczenie przez Polskę liczby zezwoleń na tranzyt ukraińskich ciężarówek przez nasz kraj.

Dla polskich kolei, zwłaszcza PKP Cargo i PKP LHS, zablokowanie przez Koleje Ukraińskie (UZ: Ukrzaliznicja) od 1 grudnia ub.r. transportu kolejowego do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy stanowiło zaskoczenie. Z decyzją strony ukraińskiej wiąże się niestety także ponoszenie przez nasze spółki kolejowe poważnych strat finansowych.

Podjęty dialog

Na szczęście w ostatnich dniach pojawiły się informacje o podjęciu dialogu przez oba kraje – zarówno na szczeblu ministerstw infrastruktury, jak i zarządów państwowych spółek kolejowych (PKP SA i UZ), który może doprowadzić do kompromisu. O problemie dyskutowali także prezydenci Andrzej Duda i Wołodymyr Zełenski podczas niedawnego spotkania w Wiśle.

     
11%
pozostało do przeczytania: 89%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl

W tym numerze