Polsko-czeskie okno na świat. Ze Świnoujścia szybciej do stolicy Czech

Na najwyższym szczeblu ministerialnym zapowiedziano przyspieszenie budowy czeskiej autostrady D11 z Pragi do polskiej granicy w Lubawce. Dzięki temu stolica Czech otrzymałaby szybkie połączenie drogowe z portami w Szczecinie/Świnoujściu.

Budowana po polskiej stronie droga ekspresowa S3, która od granicy polsko-czeskiej w Lubawce/Kralovec ma być poprowadzona do Pragi jako autostrada D11, będzie miała docelowo 470 km długości. Jej budowę planowano jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku jako jedną z Reichsautobahn. 

Stan obecny
Została wpisana do sieci głównych dróg w Unii Europejskiej (TEN-T). Wiedzie południkowo, wzdłuż Odry i Nysy Łużyckiej, od Świnoujścia przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. W większej części została już oddana do użytku, oprócz m.in. odcinków na północ od Szczecina i na południu, do granicy polsko-czeskiej w Lubawce. Ten ostatni ma zostać ukończony do 2023 roku. Inaczej wygląda to po stronie czeskiej. Tam do połączenia istniejącego, 89-km fragmentu autostrady D11, wiodącego z Pragi na północ, z polską S3 brakuje jeszcze ponad 64-kilometrowego odcinka na północ od Hradec Kralove do miejscowości Kralovec na granicy z Polską.
Tymczasem ten właśnie odcinek Hradec Kralove ma być w całości gotowy dopiero w 2028 roku. Ponoć istotną rolę w tak długim okresie jego budowy odgrywają obowiązujące w Czechach do niedawna procedury przygotowawcze dotyczące odszkodowań dla właścicieli gruntów, po których ma przebiegać przyszła autostrada. 

Przyspieszenie
To właśnie m.in. możliwościom przyspieszenia istniejących procedur poświęcone było ostatnie spotkanie w Pradze ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z czeskim wicepremierem, ministrem przemysłu i handlu oraz transportu, Karelem Havlíčkiem. Jak poinformowała PAP, według ministra Adamczyka Czesi są szczególnie zainteresowani polskim rozwiązaniem prawnym, tzw. specustawą drogową,...
[pozostało do przeczytania 60% tekstu]
Dostęp do artykułów: