Nowocześnie, szybko, punktualnie. Kolej przyszłości – od tradycji do nowoczesności

Inwestycje na kolei od zawsze były ogromnymi wyzwaniami, wystarczy wspomnieć budowę na początku ubiegłego wieku magistrali węglowej czy scalenie sieci po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Dziś przy ich realizacji stosowane są już rozwiązania XXI wieku.


Magistrala węglowa połączyła zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią i była największą i najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczypospolitej. Po odzyskaniu niepodległości bardzo ważną kwestią była budowa nowych linii kolejowych, gwarantujących dogodne połączenie najważniejszych ośrodków w kraju. Kolejnym wyzwaniem była elektryfikacja trakcji i dostarczenie nowych pojazdów kolejowych. Już w 1920 r. uruchomiono Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce „Fablok” w Chrzanowie, a w 1924 r. budowę parowozów rozpoczęły Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów i Zakłady „H. Cegielski” w Poznaniu. 13 lat później na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu zaprezentowaliśmy parowóz serii Pm36, rozwijający prędkość do 140 km/h, który z pewnością był cudem polskiej myśli technicznej ówczesnych czasów.

Luxtorpeda wczoraj i dziś
Dziś polska kolej stawia przed sobą jeszcze większe wyzwania. W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zapisano projekt Luxtorpeda 2.0, który ma nawiązywać do sukcesów sprzed lat. W latach 30. powstawały w Polsce pociągi składające się z wagonów spalinowych, co w ówczesnych czasach było synonimem luksusu i szybkości. Luxtorpeda i inne polskie wagony motorowe pozwoliły na budowę szybkich i komfortowych połączeń pomiędzy największymi miastami. Podobny cel przyświeca PKP również dzisiaj. Dzięki współpracy PKP Intercity i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w Polsce mogą powstać innowacyjne pojazdy szynowe, które poprawią jakość przewozów pasażerskich na kolei.
Wyższy komfort podróżowania zapewnią realizowane obecnie inwestycje. Tylko na modernizację i budowę od podstaw ok. 200 dworców przeznaczonych...
[pozostało do przeczytania 56% tekstu]
Dostęp do artykułów: