SMAKOWITY POCZĄTEK DNIA. NIEZBĘDNA DAWKA ENERGII JUŻ OD RANA

ŻYWIENIE { ŚNIADANIE }
8 listopada obchodzony jest Dzień Zdrowego Śniadania. Z tej okazji warto przypomnieć, jak ważną rolę pełni ono w codziennej diecie oraz co powinno zawierać, żeby było wartościowe.


„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to stare chińskie powiedzenie podkreśla znaczenie śniadania dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety nie wszyscy z nas doceniają mądrość tej maksymy. Wciąż się spiesząc, często mamy trudności, by znaleźć rano czas na przygotowanie i zjedzenie posiłku przed wyjściem z domu, zadowalając się zamiast niego jedzonymi w biegu, mało wartościowymi przekąskami. Pomijanie porannego posiłku to jeden z częstszych błędów żywieniowych. Tłumaczymy go brakiem czasu albo tym, że rano zwyczajnie nie jesteśmy głodni. Takie postępowanie niesie ze sobą konsekwencje: odczuwamy spadek energii, mamy mniejszą zdolność koncentracji, a z upływem godzin zaczynamy odczuwać wilczy apetyt, przez który łatwiej ulegamy niezdrowym pokusom. Organizm pozbawiony zostaje też ważnej porcji witamin i składników odżywczych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Natomiast dobrze skomponowany poranny posiłek spowoduje, że także w dalszej części dnia łatwiej nam będzie przestrzegać odpowiedniej, pełnowartościowej diety. Zasady prawidłowego odżywiania Śniadanie, podobnie jak cały jadłospis, powinno być urozmaicone, by dostarczać jak najwięcej różnorodnych składników odżywczych z różnych grup produktów. Bardzo ważne są bez wątpienia warzywa i owoce, będące bogatym źródłem witamin oraz mikro- i makroelementów. Nie możemy też zapominać o nabiale, chudym mięsie czy zdrowych, głównie roślinnych, tłuszczach.

Jednak o poranku szczególne znaczenie mają produkty zbożowe w tym płatki śniadaniowe. To one dostarczają cennej energii, której nasz organizm potrzebuje do rozbudzenia po nocnym spowolnieniu. Dzięki nim może sprawnie funkcjonować przez kolejne godziny bez ataków nagłego głodu. Oprócz tego, produkty zbożowe, zawierają błonnik, witaminy z grupy B oraz ważne minerały. Żadne wartościowe śniadanie nie może się bez nich obejść. Szczególnie trzeba dbać o przygotowanie tych cennych posiłków dzieciom, gdyż sposób odżywiania jest jednym z podstawowych czynników warunkujących ich prawidłowy rozwój fizyczny oraz umysłowy. Właściwie skomponowane menu musi przede wszystkim dostarczyć dziecku energii i składników odżywczych w ilości pokrywającej jego zapotrzebowanie. Nie mniej istotny jest też urozmaicony i umiejętny dobór produktów w diecie dziecka, odpowiednia ilość posiłków w ciągu dnia i regularność ich spożywania, wielkość oferowanych dziecku porcji jedzenia, a także estetyka ich podania. Nie zapominajmy też o pełnowartościowym drugim śniadaniu. Dzięki temu zadbamy o zdrowie naszego potomka teraz i wykształcimy w nim prawidłowe nawyki żywieniowe, które towarzyszyć mu będą także w przyszłości. Niestety, jak wynika z badań Instytutu Żywności i Żywienia, od 24 do 50 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce nie je codziennie drugich śniadań.

Wspólne śniadanie buduje więzy rodzinne
Śniadanie to nie tylko posiłek o bardzo istotnym znaczeniu w codziennej diecie, ale także okazja do rodzinnego spotkania przy stole. Dlatego warto zadbać o to, by cała rodzina spożywała je codziennie razem. Z przeprowadzonego na zlecenie marki Lubella badania (opinii matek dzieci w wieku 6–12 lat*) wynika, że pierwszy dzienny posiłek najlepiej spożyć w gronie najbliższych. Wszystkie badane matki (100 proc.!) stwierdziły, że wspólne śniadanie to sposób na to, by pozytywnie rozpocząć dzień w rodzinnym gronie. Takie rodzinne śniadania są dobrym pomysłem na początek dnia, ale też dają możliwość kontroli np. nad dziećmi („wiem co zjadło moje dziecko”, „wiem, że moje dziecko idzie do szkoły odpowiednio odżywione”). Śniadania bogate w pełnowartościowe produkty są skuteczną formą zachęty do wstawania, są wyżej cenione niż np. przyjemna pobudka czy poranne czynności wykonywane bez pośpiechu. Według ankietowanych mam warto możliwie często spotykać się rano przy stole, gdyż wspominane z dzieciństwa wspólne śniadania „budują więzi rodzinne” i „wspólnotową tożsamość”. Z kolei śniadania dostarczane prosto do łóżka dają poczucie obdarowanej osobie, że jest się kimś ważnym i wyjątkowym. Warto wziąć to pod uwagę, planując nasze coanując dzienne, jak i weekendowe śniadania.

Pomysł na szybki, zdrowy posiłek
Przygotowanie rano wartościowego posiłku wcale nie musi być pracochłonne ani skomplikowane. Pomysłem na pełnowartościowe śniadanie, którego zrobienie nie wymaga wiele czasu, a które przypadnie do gustu całej rodzinie, jest miska ulubionych płatków. Nie ma nic prostszego niż zalanie ich mlekiem lub jogurtem i dodanie garści orzechów czy świeżych owoców. Ważne, by postawić na produkty wysokiej jakości, takie jak np. Lubella Corn Flakes Kakao i Miód jedyne takie na rynku. To płatki stanowiące nowatorskie połączenie aż 3 składników: złocistej kukurydzy, prawdziwego kakao DecoMorreno i naturalnego miodu. Zapewniają codzienną porcję istotnych dla organizmu minerałów: żelaza, fosforu, manganu i miedzi. Dostarczają także cennego błonnika. Dzięki temu mamy pewność, że rodzinny posiłek będzie nie tylko smaczny, ale i pożywny. Z kolei amatorzy jedzenia w drodze mogą wcześniej przygotować pyszne i energetyczne batony z płatków żytnich Lubella, masła orzechowego, cukru, syropu kukurydzianego i gorzkiej czekolady. Wystarczy rozpuścić syrop, cukier i masło orzechowe, do chłodnej masy dodać płatki, wymieszać i masę ułożyć w foremce. Zalać rozpuszczoną czekoladą i po zastygnięciu podzielić na kawałki. Doskonale sycą i bez problemu zmieszczą się do torebki albo szkolnego plecaka.


* Badanie przeprowadzone w maju 2017 roku przez IQS Sp. z o.o. na zlecenie marki Lubella.


CZY WIESZ, ŻE...
Według fachowej definicji śniadanie to porcja rano, która ma do starczyć organizmowi 20-25 proc. potrzeb nej mu na dany dzień energii, a ta kże wielu ważnych dla zachowania zdrowia składników odżywczych. Całkowite pomijanie śniadań lub zastępowanie ich szybkimi przekąskami może mieć nieprzyjemne konsekwencje, takie jak spadki energii, irytacja, rozkojarzenie albo... kompromitujące burczenie w brzuchu podczas ważnego spotkania. W ciągu nocy nasz poziom glukozy znacznie spada, co powoduje, że o poranku powinniśmy go uzupełnić, aby organizm mógł odpowiednio funkcjonować.

 
Artykuł przygotowany pod patronatem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.