Media

Olga Alehno
"Patrząc na rosnące napięcie między Zachodem a Wschodem, z zadowoleniem przyjąłbym pomysł Europy jako nuklearnego supermocarstwa. Pod względem nuklearnym powinniśmy być w stanie konkurować z Rosją". Jarosław Kaczyński dla niemieckiego „FAZ” NATO nie chce europejskiej tarczy NATO nie zgadza się z pomysłem [Warszawy], aby Europa stała się nuklearnym supermocarstwem. – Na całym świecie przywódcy muszą myśleć o tym, co najbardziej służy ich stabilności, bezpieczeństwu i obronie. Rozwój nowej broni nuklearnej nie sprzyja wymienionym wyżej celom – powiedziała zastępca sekretarza generalnego NATO Rose Gottemoeller w rozmowie z „FAZ”. (...) W ten sposób Gottemoeller odpowiedziała na propozycję szefa polskiej partii rządzącej PiS Jarosława Kaczyńskiego. Wcześniej polski polityk powiedział „...
Grzegorz Wierzchołowski
Kto zakładał niemiecką telewizję ZDF, która informowała o „polskich obozach śmierci”, a następnie blokowała polskich internautów przypominających o prawdzie historycznej? Jak sprawdziła „GP”, dwoma pierwszymi dyrektorami generalnymi stacji były osoby zasłużone dla III Rzeszy Skąd taki opór publicznej niemieckiej telewizji wobec prawdy historycznej? I skąd taka niechęć do sprostowania kłamstw o „polskich obozach śmierci”? Pewnym wytłumaczeniem – oprócz dobrze znanej polityki historycznej obecnego państwa niemieckiego – może być przeszłość ludzi, którzy zakładali ZDF. Przez pierwsze 20 lat istnienia stacji rządziły nią bowiem osoby związane z reżimem nazistowskim. Spec od propagandy i zdobywca Krzyża Rycerskiego W latach 1962–1972 był to Karl Holzamer (1906–1972) – filozof i pedagog...
Magdalena Piejko
Dokument Ewy Świecińskiej, będący kompilacją materiałów nagranych 16 grudnia podczas próby sejmowego puczu, obejrzało tego dnia prawie milion osób więcej niż finał WOŚP. Organizatorzy nieudanego puczu, który okazał się „ciamajdanem”, oskarżają twórców o manipulacje, mimo że większość materiałów ukazanych w filmie nakręcili oni sami O próbie puczu Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej, który okazał się „ciamajdanem”, część osób zdążyła już zapomnieć. Serie kompromitacji „liderów” opozycji ośmieszyły autorów „przewrotu”, mającego sparaliżować sejm. Wyemitowany w niedzielę, 15 stycznia, dokument Ewy Świecińskiej w dynamicznym skrócie tamte wydarzenia przypomniał. Widzowie, którzy nie przyglądali się sprawie grudniowego protestu części opozycji, nie dowiedzą się, co tam się...
Piotr Lisiewicz
Jeśli ktoś ma wątpliwości, jaki układ stoi w TVP za prezesem TVP Jackiem Kurskim, łatwo może sam to ustalić, analizując reakcje na jego odwołanie. W głównych programach informacyjnych TVN i Polsatu nie widać było śladu radości, a wydarzenie przemilczano. Za to niezadowolenia oraz oburzenia nie kryły prorosyjska prawica. Można powiedzieć, że z nielicznymi wyjątkami podział ten był identyczny jak w sprawie Smoleńska „Gazeta Polska” stawiała w ostatnich miesiącach wielokrotnie prezesowi Jackowi Kurskiemu zarzut, że w TVP wymienił fasadę, a gdy chodzi o mniej widoczne, ale kluczowe stanowiska, wielokrotnie opierał się na „fachowcach” z TVN – jak Kuba Sufin – czy z Polsatu – jak Grzegorz Adamczyk, a także ludziach tkwiących od...
Tomasz Sakiewicz
Jacek Kurski miał być prezesem TVP do czasu ukonstytuowania się Rady Mediów Narodowych. Tak oficjalnie brzmiały wszystkie zapowiedzi PiS. Chociaż Rada Mediów w większości składa się z ludzi wysłanych tam przez kierownictwo partii, jest dzisiaj pod potężnym ostrzałem medialnym, który ma wymusić pozostawienie Kurskiego na zawsze. Jego obrońcy podjęli wręcz dziecinną próbę szantażu wobec Jarosława Kaczyńskiego Zmiany w TVP były jedną z ważnych obietnic wyborczych Prawa i Sprawiedliwości – telewizja bowiem wyglądała niczym stajnia Augiasza. Na służalczy stosunek tej instytucji do władzy PO nakładał się jeszcze bardzo mocno korupcjogenny system dysponowania tam pieniędzmi. Chodzi o prawie miliard złotych, który wydawany był w sposób wręcz zachęcający do nieuczciwości. Największym...
Wojciech Mucha
Medialna awantura wokół szczytu NATO w Warszawie i wypowiedzianych tam przez Baracka Obamę słów na temat Polski doskonale pokazuje, w jakim miejscu znajduje się spora część polityków, dziennikarzy i komentatorów życia publicznego. I nie jest to bynajmniej miejsce chwalebne Szczyt Paktu Północnoatlantyckiego był wydarzeniem bez precedensu w najnowszej historii Polski. Waga jego ustaleń jest dla Polski porównywalna z tym, co stało się po upadku Związku Sowieckiego, wyprowadzenia znad Wisły czerwonych sołdatów czy akcesu do samego NATO. Zdawać by się więc mogło, że jeśli w mediach pojawi się krytyka pod adresem jego organizatorów, będzie ona nosiła znamiona krytyki konstruktywnej. Nic podobnego. Jeszcze na długo przed szczytem pojawiały się fantastyczne teorie, że ze względu na...
Dorota Kania
W walkę o kształt mediów publicznych włączyła się „Gazeta Finansowa”, która kilka dni temu podała informację, że agencje Public Relations oferują nawet milion złotych za materiały, które doprowadzą do odwołania prezesa Jacka Kurskiego. Redaktorem naczelnym „GF” jest Jan Piński, były szef „Wiadomości” TVP za czasów prezesa Piotra Farfała, działacza Ligi Polskich Rodzin, bliski znajomy Romana Giertycha W „Gazecie Polskiej” 8 czerwca 2016 r. opublikowaliśmy tekst pt. „Prezes Kurski reformuje telewizję”, opisujący szczegóły reformy opracowanej w TVP, której prezesem jest obecnie Jacek Kurski, oraz podaliśmy nazwiska osób, które pracują nad zmianami. Tekst ukazał się 10 czerwca na portalu Niezależna.pl, a kilkanaście minut później na portalu „Gazeta Finansowa” – GF24 –...
Dorota Kania
Telewizję Polską czeka prawdziwa rewolucja. Praktycznie znikną m.in. TVP1 i TVP2, które zastąpi Biuro Programowe z sekretarzami odpowiedzialnymi za poszczególne piony. Zostanie powołana Agencja Kreacji i Ośrodek Produkcji, które będą odpowiedzialne za produkcję m.in. filmów dla wszystkich pasm. Za reformę w TVP opowiada Stanisław Tomasz Bortkiewicz, który – według naszych ustaleń – opracował jej założenia. Ale wiele zapowiadanych nominacji personalnych mocno zaskakuje Koniec prac nad nowelizacją ustawy medialnej zbiega się z projektem, który został opracowany w telewizji publicznej. Oficjalnie TVP nie chce przedstawić szczegółów założeń swojej reformy, jednak „Gazecie Polskiej” udało się dotrzeć do informacji o zmianach, które mają wejść w życie w najbliższych tygodniach. Pierwotny...
Tomasz Łysiak
Czego o Polsce i Polakach dowiedzą się Francuzi z najnoawszego wydania francuskiego magazynu historycznego „L’Histoire” i serii zamieszczonych tam artykułów reklamowanych na okładce pod wspólnym tytułem „Żydzi z Polski. Od złotego wieku do pogromów”? Ni mniej, ni więcej, tylko tego, że zaczęliśmy eksterminować naród żydowski w wieku XVII, a potem było już tylko gorzej… Całe szczęście, że wpadł w moje ręce marcowy numer jednego z największych francuskich pism historycznych, a mianowicie magazynu „L’Histoire”. Całe szczęście – podkreślę – gdyż tkwiłbym dalej w nieco naiwnym przekonaniu, że Polska była ofiarą II wojny światowej, a Polacy nie tylko potwornie w jej wyniku ucierpieli, utracili wolne państwo i miliony obywateli, ale jeszcze walczyli za...
„Zamach na demokrację”, „Kto stanowi prawo?”, „Rząd kontratakuje, Trybunał się cofa” – to tylko nieliczne z ostatnich chwytliwych cytatów, jakimi żyje – i które tworzy – polska scena medialna. Jest jeszcze jedno powiedzenie, ukute przez samych dziennikarzy, choć wkładane w usta wielu osobom publicznym: „Wszystkiemu winni są dziennikarze”. I tu jest – również, a może przede wszystkim, w „boju” o Trybunał – coś na rzeczy. Jak to działa? Jak to możliwe, że w przypadku sprawy Trybunału Konstytucyjnego panuje w mediach tak wiele zamieszania? To media definiują kryzys. To w chwilach takich politycznych „bojów”, „walk” i „starć” ujawnia się prawdziwa siła mediów. Siła niszcząca, która chętnie wskaże cierń w oku przeciwnika, ale również siła, która nie jest w stanie wyjąć belki z własnego...
Grzegorz Wierzchołowski
Kuba Sufin, były redaktor naczelny Agencji TVN i szef portalu TVN24.pl, został dyrektorem Ośrodka Mediów Interaktywnych w Telewizji Polskiej. To bardzo rozległa władza – ma nadzorować wszystko, co ukaże się na licznych portalach TVP Kuba Sufin od 2007 r., a więc przez niemal dekadę, kierował portalem TVN24.pl. Gdy teraz pojawił się na kierowniczym stanowisku w TVP, portal Niezależna.pl przypomniał, co portal Sufina pisał po katastrofie smoleńskiej. „>>Jak nie wyląduję/wylądujemy, to mnie zabije/zabiją<<. Takie słowa kilkadziesiąt sekund przed katastrofą prezydenckiego Tu-154 pod Smoleńskiem miał wypowiedzieć kapitan Arkadiusz Protasiuk – dowiedziała się nieoficjalnie TVN24. To fragment, który wcześniej w stenogramie pojawił się jako >>niezrozumiały<<” –...
Od kilku miesięcy Telewizja Polska nadaje koreański serial historyczny „Cesarzowa Ki”. Gdybyśmy żyli w czasach dostępności dwóch programów, oglądaliby go wszyscy, ale nawet dziś cieszy się pewną popularnością. Widzów olśniewają egzotyka, żywe kolory i przepych realizacji, w którą włożono mnóstwo pieniędzy i umiejętności. Zważywszy jednak na tematykę, po tym pierwszym w historii TVP kontakcie z koreańskim serialem pozostanie on dla widza zjawiskiem obcym i egzotycznym. (...) „Cesarzowa Ki” to niewątpliwie jedna z lepszych produkcji z gatunku sageuk (dramat historyczny). Popularna, lecz nie najpopularniejsza, tu bowiem palma pierwszeństwa należy do „Dae Jang Geum” (za granicą „Jewel in the palace”), starszego o 10 lat serialu opowiadającego o żyjącej w czasach dynastii Joseon (...
Dział poświęcony literaturze, kulturze i nauce wydaje się najbogatszy ze względu na szeroki i barwny wachlarz podejmowanych tematów. Znajdujemy tu zarówno przegląd nowości literackich z kraju i ze świata, wiadomości o wydarzeniach kulturalnych, recenzje literackie, teatralne i muzyczne, jak i artykuły naukowe, informacje o instytucjach kulturalnych i naukowych, ich dokonaniach oraz o rozwoju szkolnictwa krajowego. Wielką popularnością wśród czytelników „Gazety Polskiej” cieszyła się poezja. Na łamach pisma zamieszczano wiersze poetów cenionych, uznanych, od dawna goszczących na literackim Parnasie, by wymienić Ignacego Krasickiego, lecz także nowych, torujących drogę rodzącemu się u nas od lat 20. XIX wieku romantyzmowi. Burza wokół Mickiewicza Wielką furorę robiła oczywiście poezja...
„Gazeta Polska” pozwala spojrzeć swoim czytelnikom oczyma podróżnika na wiele krajów i zakątków świata – znanych i mniej znanych, odległych i bliskich. Dociera do egzotycznych miejsc, lecz także wiedzie śladami swojaka wędrującego po swojszczyźnie, czyli po ziemi ojczystej pod zaborami. W numerze 14 pojawił się zajmujący opis podróży do Gruzji znajdującej się wówczas w strefie działań wojennych prowadzonych między Rosją a Persami. Autor relacji – francuski konsul Gamba – przebywając długo w Tifilis, zastanawiał się nad położeniem Gruzji, które uczynić by ją mogło środkowym punktem nowej drogi handlowej wiodącej z Rosji do Chin. Kilka słów o Ormianach Podróżnika najbardziej jednak interesują kwestie etniczne. Odtwarza on mozaikę ludów zamieszkujących ówczesną Gruzję – Gruzinów,...
Gazeta Polska już od swoich pierwszych numerów była nie tylko źródłem informacji o wydarzeniach z kraju i ze świata, lecz także przede wszystkim stanowiła drogowskaz dla Polaków, którzy w trudnej rzeczywistości porozbiorowej mogli manifestować swą polskość zwłaszcza przez naukę, kulturę, literaturę i sztukę. Dziedziny te w sposób szczególny eksponowano w dzienniku, podobnie jak dział poświęcony podróżom, w którym pojawiały się szkice krajoznawcze wyrażające przywiązanie do ziemi ojczystej, do jej krajobrazów i pamiątek przeszłości przemawiających do wyobraźni każdego Polaka. „Gazeta Polska”, otwierając się na świat, donosiła o wydarzeniach dających Polakom nadzieję na odzyskanie niepodległości, którą udało się wywalczyć w końcu Grekom. Ten ambitny i jak widać na wielką skalę zakrojony...
Nagroda Główna Wolności Słowa dla Doroty Kani, Macieja Marosza i Jerzego Targalskiego. Drugą główną nagrodę dostał Michał Rachoń. Magdalena Piejko, Robert Krauz i Kuba Pietrzak z Nagrodą im. Stefana Żeromskiego, a Dawid Wildstein uhonorowany Nagrodą im. Kazimierza Dziewanowskiego W Warszawie 28 stycznia br. ogłoszono laureatów konkursu Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. – Laur SDP 2015 otrzymuje Bronisław Wildstein – ogłosił Marcin Wolski. – Za życie, działalność i dorobek twórczy – dodał, uzasadniając przyznanie nagrody. – Jestem zaszczycony i wdzięczny. Mam nadzieję, że to początek szerszej zmiany – powiedział Bronisław Wildstein. Autorzy serii książek o „Resortowych dzieciach” – Dorota Kania, Maciej Marosz i Jerzy Targalski – zostali docenieni „za publikacje w obronie...
Wojciech Mucha
Cóż to był za wieczór! 29 stycznia warszawski teatr Palladium był najgorętszym adresem na imprezowej mapie Warszawy. Wszystko za sprawą gali „Człowiek Roku »Gazety Polskiej«2015”. W jednym miejscu głowa państwa, ambasadorowie, politycy, dziennikarze, działacze społeczni. Ludzie kultury i biznesu oraz klubowicze „Gazety Polskiej”. Blisko tysiąc osób. – Są tu wszyscy, którzy odpowiadają za „dobrą zmianę” – słyszało się w szczelnie wypełnionym Palladium Nagroda „Człowieka Roku »Gazety Polskiej«” przyznawana jest od 1995 r. Tym razem już po raz drugi trafiła ona w ręce Jarosława Kaczyńskiego. Prezes Prawa i Sprawiedliwości został w ten sposób uhonorowany za swój wkład nie tylko w zwycięstwo polityczne obozu PiS, lecz także za całokształt tego, co od kilkudziesięciu lat robi jako polityk....
Grzegorz Wierzchołowski
Pięć lat temu Michał Kokot, dziennikarz „Gazety Wyborczej”, napisał głośny tekst o kontrowersyjnym polskim milionerze handlującym bananami. Artykuł przypominał laurkę i pomijał wiele niewygodnych dla biznesmena faktów. Dziś Michał Kokot z pasją atakuje rząd PiS w niemieckiej gazecie „Die Zeit”. A wybielony przez niego milioner? Przejął już ponad 50 proc. polskiego rynku bananów Artur Toronowski zadebiutował w 2015 r. na liście stu najbogatszych Polaków magazynu „Forbes”. Majątek biznesmena i jego rodziny szacowany jest na kilkaset milionów złotych. Jeden z menedżerów firmy Toronowskiego – Citroneksu – mówił niedawno dziennikarzowi Portalspozywczy.pl: „Banany ze Zgorzelca trafiają na półki sklepów w całej Polsce. Pracujemy z Biedronką, Tesco, Intermarche czy Polomarketem. Posiadamy...
Być może powinna powstać Agencja Uzbrojenia podległa premierowi – uważa Krzysztof Krystowski, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik. – W każdym razie decyzje o dozbrajaniu naszej armii należałoby podejmować na szczeblu rządowym. Wówczas nie dochodziłoby do takich ewidentnych porażek, jak w przypadku niezrealizowanej korwety Gawron czy wciąż nie do końca powstałej armatohaubicy Krab Także w opinii Andrzeja Arendarskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej, obecnie obowiązujący system podejmowania decyzji przez Inspektorat Uzbrojenia MON o zakupach sprzętu dla wojska jest nieprawidłowy. Uważa on, że kwestię tę powinna rozstrzygać Rada Ministrów. – Wiele rządów wspiera procesy mające unowocześnić gospodarki ich krajów. U nas nadal nie powstały jednak kompleksowe rozwiązania tego typu –...
Piotr Lisiewicz
III RP w epoce przedinternetowej była państwem dyktatury medialnej. Okazało się, że można rządzić 40-milionowym narodem przy użyciu kilkunastu–kilkudziesięciu twarzy. Wzajemne lansowanie się „znanych z tego, że są znani” było groteskowe. Ale po Smoleńsku groteska przerodziła się w grozę, gdy okazało się, że w sytuacji ekstremalnej twarze te automatycznie zaczęły działać jak rosyjscy agenci wpływu Mamy już ten koszmar szczęśliwie za sobą. Ta dyktatura została obalona dzięki rozwojowi mediów niezależnych i internetu. Bunt młodych z czasów rządów PO był buntem nie tylko przeciwko politykom, ale i mediom, o których rymował raper Tadek Polkowski: „Władza trzyma z tymi, co trzymają media, gdy w połowie polskich rodzin jest zwykła tragedia”. Spełnione proroctwo Jacka Kwiecińskiego Przed 10...
Olga Doleśniak-Harczuk
W ubiegłym roku Turcja żyła przypadkiem 11-letniej Kader wydanej za mąż za starszego sąsiada. Dziewczynka została po raz pierwszy matką w wieku niespełna 13 lat, gdy miała lat 14 – znaleziono ją martwą. Zginęła od kilkunastu kul wystrzelonych z broni myśliwskiej należącej do jej małżonka. Jego rodzina zeznała, że dziewczyna popełniła samobójstwo z rozpaczy po utraconym niedawno dziecku. Niezły wyczyn, zważywszy, że z ciała usunięto aż 14 kul. W Turcji małżeństwo jest dozwolone po ukończeniu 17. roku życia, więc Kader – co podkreślają urzędnicy – została wydana za mąż wbrew prawu, ale takich Kader jest w państwie Erdoğana ok. 180 tys. I jakoś nikt z tym nic nie robi. Choć zdarzają się wyjątki. Kilka lat temu pewna 10-latka przyszła do szkoły w nowych, różowych bucikach. Chwaliła się...
Nawiązując do artykułu Magdaleny Michalskiej i Piotra Lisiewicza pt. „Totalna wojna w PKP” z dnia 2 września 2015 r., w którym zamieszczono nieprawdziwe, nieprecyzyjne i godzące w dobre imię PKP S.A. informacje wymagające sprostowania, informujemy, że: Nieścisłą jest informacja, że „10 września rozstrzygnie się, czy w Polsce staną pociągi”. PKP S.A. sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP oraz zarządza nieruchomościami, w tym dworcami kolejowymi w obszarze m.in. modernizacji, utrzymania czystości, ochrony, wynajmu powierzchni komercyjnych, nie zaś w zakresie odprawiania pociągów. Spółka nie świadczy usług przewozowych, ani też nie jest zarządcą linii kolejowych. Ewentualny strajk w PKP S.A. zatrudniającej 2 tys. osób nie miałby zatem żadnego wpływu na ruch pociągów....
Na początku sierpnia niemiecki dziennik „Bild” opublikował nieznane dotychczas zdjęcie z archiwów Stasi. Pochodzi z jesieni 1987 r., zostało zrobione w siedzibie bezpieki w Dreźnie, podczas uroczystości z okazji 70. rocznicy rewolucji październikowej. Widać na nim oficera KGB Władimira Putina, który odbiera dyplom i Złotą Honorową Odznakę Przyjaźni Niemiecko-Sowieckiej z rąk szefa miejscowej Stasi, generała-majora Horsta Böhma. Niemieckie media donoszą też, że cztery miesiące później sam szef Stasi gen. Erich Mielke osobiście wydał rozkaz odznaczenia Putina Brązowym Medalem Zasługi Narodowej Armii Ludowej „w uznaniu zasług w walce o utrzymanie pokoju”. Informacje o obu tych odznaczeniach nie są nowe, dlaczego akurat teraz to przypomniano? Odpowiedź kryje się w innej publikacji. 30...
W 33 numerze „Gazety Polskiej” ukazała się recenzja Macieja Parowskiego poświęcona ostatniemu filmowi Jerzego Stuhra pt. „Obywatel”. Niestety, w przeciwieństwie do autora recenzji poświęciłem 20 zł, aby przed kilku miesiącami obejrzeć film tuż po premierze. Do dziś tego żałuję. „Obywatel” to kolejny film zrealizowany w ciągu ostatnich dwudziestu lat samodzielnie przez Jerzego Stuhra, który sam napisał scenariusz, wyreżyserował go i zagrał główną rolę. J. Stuhr, ze względu na wcześniejszą współpracę uważający się za kontynuatora twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, tym razem – z racji swoich poglądów politycznych, którym często daje wyraz publicznie – popełnił straszliwego „knota”. Film jest bardzo słaby już na poziomie scenariusza, stanowiąc zbiór niezdarnych i niezbornych skeczy....
Jacek Liziniewicz
250 tys. zł mają kosztować przeprosiny Milana Suboticia. Po 30 tys. zł i przeprosiny na łamach „Rzeczpospolitej” zasądził też sąd dla Jana Strękowskiego i Pawła Banasiaka. Wyrokiem zaocznym 120 tys. zł ma otrzymać również Wojciech Piątkowski. To przykłady kilku kuriozalnych wyroków sądowych z ostatnich miesięcy, które mogą doprowadzić do finansowej zapaści Strefy Wolnego Słowa i „Gazety Polskiej” „Kat występuje zazwyczaj w masce sprawiedliwości” – mawiał kiedyś Stanisław Jerzy Lec. Trudno się z nim nie zgodzić, patrząc na ostatnie historie sądowe, które dotknęły „Gazetę Polską”. Sprawy są tak kuriozalne, że wielu prawników nie jest w stanie uwierzyć w ich prawdziwość. Dla polskich sądów niemożliwe nie istnieje. Uszatek cierpi za Smoleńsk – Mógłby pan powtórzyć? – usłyszałem w...
Dorota Kania
Redaktor naczelny tygodnika „Newsweek” miota się od ściany do ściany. Jednego dnia czyni pokojowe gesty wobec prezydenta elekta Andrzeja Dudy, by później zaatakować go jako przedstawiciela IV RP. Siłą napędzającą Tomasza Lisa jest strach. Jego nieustanne ostrzeżenia przed zwycięstwem obozu konserwatywnego są  niczym innym, jak zaklinaniem rzeczywistości, by to, co nieuchronne, nigdy się  nie spełniło. Tymczasem jesienne zwycięstwo prawicy jest niemal pewne. Rządząca Platforma Obywatelska pogrąża się coraz bardziej, partia Ryszarda Petru, czyli „pudrowana” PO, ma raczej niewielkie szanse na wejście do sejmu. Dla Tomasza Lisa może to oznaczać potężne zachwianie jego kariery, a co za tym idzie – spadek i tak wątpliwej popularności. Pod rękę z Platformą Luty 2012 r....
1. Kazimierz P., Zgierz 2. Karol B., Czechowice – Dziedzice 3. Wojciech P., Zgierz 4. Robert S., Trzcińsko – Zdrój 5. Andrzej Jaksa – Pliszka., Giżycko 6. Elżbieta K., Warszawa 7. Aleksander D.,  Bydgoszcz 8. Jerzy K., Gdańsk 9. Tadeusz K., Zakrzówek 10. Jerzy B., Lubsko 11. Andrzej W., Tomaszów Maz. 12. Eugeniusz G., Poznań 13. Dominik S., Osieczna 14. Sławomir S., Bełchatów
Grzegorz Wierzchołowski
„Osiągnęliście mistrzostwo propagandy. Przebiliście swoje wcześniejsze wzory. Przebiliście komunistów. Jesteście mistrzami manipulacji” – takie słowa do TVN24 i innych reżimowych mediów skierował Paweł Kukiz. Adresaci jego słów od lat stanowią zaplecze medialne Platformy Obywatelskiej i Bronisława Komorowskiego Wyraz twarzy dziennikarzy TVN przedstawiających sondażowe wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich nie pozostawiał wątpliwości: elita mainstreamowej żurnalistyki była zaskoczona i rozczarowana sromotną przegraną urzędującego prezydenta. Jeszcze większe zdumienie musiało malować się na obliczach gwiazd TVN, gdy Paweł Kukiz na żywo nazwał ludzi tej telewizji „mistrzami manipulacji”, którzy są „czarni, źli i okrutni”. Jakby tego było mało, ostre słowa Kukiza spotkały się z...
Grzegorz Wierzchołowski
Nazwisko nowego prezydenta RP poznamy dopiero w drugiej turze. Wiele wskazuje na to, że będzie to Andrzej Duda, choć publiczne radio i telewizja robiły wszystko, by wybory zakończyły się już 10 maja i by nowym-starym prezydentem został Bronisław Komorowski Zaskakujące zwycięstwo Andrzeja Dudy w pierwszej turze byłoby jeszcze bardziej spektakularne, gdyby w mediach publicznych był on traktowany na równi z kandydatem PO. Niestety, ataki na Dudę i pomijanie jego wystąpień w przekazie – połączone z nieustającym promowaniem Bronisława Komorowskiego – stwarzały wrażenie, że w wyścigu prezydenckim liczy się tylko obecny gospodarz Belwederu. 22 minuty Dudy Najlepszym dowodem na to, że urzędujący prezydent był przed pierwszą turą wyborów faworyzowany, a Andrzej Duda dyskryminowany, jest...
Artur Dmochowski
W czasie ostatniego w kampanii weekendu TVP transmitowała sześć wystąpień Bronisława Komorowskiego i ani jednego Andrzeja Dudy. Rzecznik PiS w geście protestu wyszedł ze studia w programie Piotra Kraśki w TVP Info. Miał rację: farsa, którą widzimy obecnie w mediach, może zadecydować o wyniku wyborów Podobną farsą jest godzina czasu antenowego dla prezydenta w Polsacie tuż przed debatą pozostałych kandydatów w TVP, w której odmówił udziału. Umyka naszej świadomości fakt, że obecny system polityczny w Polsce może być jeszcze nazywany „demokracją” wyłącznie z przyzwyczajenia. Rzeczywisty i wolny wybór sprawujących władzę musi być wszak oparty na znajomości podstawowych realiów, takich jak stan kraju i osobowości kandydatów. Tak jednak mogło być – i to nie do końca – w starożytnych Atenach...
Rozdział I. Postanowienia ogólne. 1. Niniejszy Regulamin określa warunki, na jakich odbywa się konkurs pod nazwą „Ograj resortowe Dzieci” zwany dalej „Konkursem”. 2. Organizatorem Konkursu jest Niezależne Wydawnictwo Polskie Sp. z o.o.  z siedzibą w Warszawie, przy ul. Filtrowej 63 lok 43, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000220368, REGON 010058701, NIP: 521-052-44-33, zwana dalej „Organizatorem”. 3. Konkurs jest organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i trwa w okresie od dnia 06-05-2015r. do dnia 13 maja 2015 r. 4. Regulamin Konkursu dostępny jest na stronie internetowej www.gazetapolska.pl, oraz w siedzibie Organizatora:...
Jeszcze do końca kwietnia trwają konsultacje społeczne Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dotyczące nowych programów na multipleksie nr 8. Pojawiła się zatem szansa dla telewizji Republika, która zamierza ubiegać się o miejsce w naziemnej telewizji cyfrowej. Dzięki poparciu naszych Czytelników Republika ma zatem unikalną szansę pojawić się w każdym domu. Wystarczy wysłać – pocztą tradycyjną bądź drogą e-mailową – swój głos za telewizją Republika. Każdy dodatkowy głos zwiększa szansę na pojawienie się jej w naziemnej telewizji cyfrowej. Chodzi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie, które postawiła KRRiT: „Jakie istniejące lub nowe cztery programy telewizyjne w najpełniejszy sposób uzupełnią ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej i w związku z tym powinny znaleźć...
Jeszcze do końca kwietnia trwają konsultacje społeczne Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dotyczące nowych programów na multipleksie nr 8. Pojawiła się zatem szansa dla telewizji Republika, która zamierza ubiegać się o miejsce w naziemnej telewizji cyfrowej. Dzięki poparciu naszych Czytelników Republika ma zatem unikalną szansę pojawić się w każdym domu. Wystarczy wysłać – pocztą tradycyjną bądź drogą e-mailową – swój głos za telewizją Republika. Każdy dodatkowy głos zwiększa szansę na pojawienie się jej w naziemnej telewizji cyfrowej. Chodzi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie, które postawiła KRRiT: „Jakie istniejące lub nowe cztery programy telewizyjne w najpełniejszy sposób uzupełnią ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej i w związku z tym powinny znaleźć...
Artur Dmochowski
TVN, założona przez gwiazdy PRL-owskiej propagandy, za pieniądze pochodzące z kontrolowanych przez służby firm „polonijnych”, manipulująca od 20 lat polską opinią publiczną, zmieniła właściciela. Rodziny Walterów i Wejchertów tak nieudolnie zarządzały medialnym imperium, które mogłoby być żyłą złota, że doprowadziły je na skraj bankructwa. Jedynym ratunkiem okazała się sprzedaż. Czy nowy amerykański właściciel będzie tolerował praktyki całkowicie sprzeczne z elementarnymi zasadami etyki medialnej i dziennikarskiego obiektywizmu, które obowiązują w krajach demokratycznych? Historia TVN i całego koncernu ITI splata się nierozłącznie z historią III RP. Znajdziemy w niej wszystko, co doprowadziło współczesne państwo polskie do obecnego stanu – „matkę wszystkich afer”, czyli sprawę FOZZ,...
Piotr Lisiewicz
Publikacja tygodnika Tomasza Lisa o teściu Andrzeja Dudy „jest podsycaniem, umacnianiem i wykorzystywaniem w politycznej grze stereotypów i uprzedzeń antyżydowskich”. Przedstawia ona Dudę jako „bezwolnie sterowanego przez teścia Żyda i poetę” – napisał Paweł Jędrzejewski z redakcji Forum Żydów Polskich. Lis broni się, zapewniając, że jest filosemitą „Przykro jest filosemicie, gdy stawiają mu zarzut antysemityzmu. Szczególnie przykro, gdy stawiają mu go antysemici, sojusznicy antysemitów albo ludzie, którym antysemityzm generalnie nie przeszkadza. Zarzut jest jednak z kategorii najpoważniejszych, dlatego warto się zastanowić, kim naprawdę jest ten, który go stawia, komu go stawia, a przede wszystkim dlaczego” – napisał Tomasz Lis w najnowszym „Newsweeku” w odpowiedzi na krytykę artykułu...
Magdalena Michalska
Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich przyznało nagrody i wyróżnienia za rok 2014. Wśród uhonorowanych znaleźli się aktualnie współpracujący z „Gazetą Polską” Piotr Nisztor i nasz dziennikarz Artur Dmochowski Piotrowi Nisztorowi za książkę „Jak rozpętałem aferę taśmową” (wydawnictwo Fronda) przyznano Nagrodę Watergate, którą Stowarzyszenie wręcza od 2000 r. za publikacje z zakresu dziennikarstwa śledczego. – Ta nagroda jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem i cieszę się, że doceniono to, co powinno być obowiązkiem każdego dziennikarza – dążenie bez względu na konsekwencje do ujawniania patologii na szczytach władzy – powiedział nam laureat. Poprzednio laureatami tej nagrody byli m.in. nasi dziennikarze Leszek Misiak i Grzegorz Wierzchołowski za książkę „Musieli zginąć” oraz Anita Gargas...
Grzegorz Wierzchołowski
4 mln zł kosztowała impreza sylwestrowa zorganizowana przez miasto Kraków i telewizję TVN. Jak sprawdziła „Gazeta Polska”, aż 2,5 mln zł z tej kwoty zapłacili podatnicy. Scenografia do telewizyjnego show na długi czas oszpeciła zabytkowy krakowski rynek – Jesteśmy dumni, że drugi rok z rzędu sylwestrową zabawę prosto z Krakowa zobaczą miliony widzów w całej Polsce. Współpraca z takim partnerem, jakim jest TVN, wpisuje się idealnie w strategię wizerunkową miasta – mówiła przed 31 grudnia 2014 r. Magdalena Sroka, zastępca prezydenta Krakowa ds. Kultury i Promocji Miasta. Jak ustaliła „Gazeta Polska”, ta „idealnie wpisująca się współpraca” kosztowała podatników ok. 2,5 mln zł. Przeciwko takiemu lekkomyślnemu wydatkowaniu pieniędzy protestowali krakowscy radni z dzielnicy Stare...
Wojciech Mucha
Końcówka 2013 r., ale przede wszystkim cały rok 2014, to wojna, którą w imieniu wolnego świata toczyli patrioci Ukrainy. Atakowani przez prorosyjskich terrorystów i regularną rosyjską armię, przy względnej bierności świata zachodniego. „Gazeta Polska” pragnie docenić tych, którzy również w imieniu Polski stawiają opór totalitaryzmowi, znanemu Europie od setek lat Tygodnik „Gazeta Polska” jak co roku honoruje tytułem Człowieka Roku osoby, które zdaniem naszej redakcji zasłużyły się dla Polski i świata w sposób szczególny. Patrząc na ubiegły rok, wybór jest oczywisty. To działacze Majdanu, Ukraińcy i Polacy, którym przyszło walczyć najpierw z reżimem Wiktora Janukowycza, a teraz odpierać wschodnią nawałnicę – jej forpoczty zainstalowały się na wschodzie Ukrainy. To Ukraińcy toczą dziś...
Grzegorz Wierzchołowski
Tuż przed rocznicą stanu wojennego TVN okrzyknięta została przez kapitułę nagrody Grand Press „Telewizją 25-lecia”. Nagrodę odebrał w imieniu stacji jej założyciel Mariusz Walter – w latach 80. chwalony przez samego Jerzego Urbana. Czy można się zatem dziwić, że niektóre programy informacyjne TVN jako żywo przypominają wydania komunistycznego Dziennika Telewizyjnego? „Nadaje się na głównego konsultanta, jakiegoś szefa programowania, szefa realizacji programów radiowych i TV – jednym słowem: nie kierownika działu propagandy, lecz główną siłę koncepcyjno-fachową. Najzdolniejszy w ogóle redaktor telewizyjny w Polsce, organizator i koncepcjonista. Przedstawia towarzyszowi Rakowskiemu i mnie sporo interesujących koncepcji ogólnopolitycznych i propagandowych” – tak pisał w 1983 r. Jerzy...
Jacek Liziniewicz
To chyba najbardziej nieprawdopodobna historia, jaka przydarzyła się wymiarowi sprawiedliwości w III RP. Sędzia, która w przeszłości skazała poetę Jarosława Marka Rymkiewicza, zajęła się pozwem przeciwko dziennikarzom „Gazety Polskiej”. W pośpiechu wydała wyrok skazujący na drakońskie kary. Niestety, zamiast dziennikarzy skazała… dwie przypadkowe osoby o tych samych nazwiskach. W efekcie komornik postanowił odebrać im majątek W połowie sierpnia do przewodniczącego klubów „Gazety Polskiej” Ryszarda Kapuścińskiego zadzwoniła roztrzęsiona kobieta, która przedstawiła się jako… Dorota Kania. – Nie przypominała znanej mi, zawsze energicznej dziennikarki. Opowiedziała swoją historię, w którą początkowo naprawdę trudno było uwierzyć – relacjonuje Kapuściński. Jak powiedziała zrozpaczona...
Maciej Marosz
To chyba najbardziej nieprawdopodobna historia, jaka przydarzyła się wymiarowi sprawiedliwości w III RP. Sędzia, która w przeszłości skazała poetę Jarosława Marka Rymkiewicza, zajęła się pozwem przeciwko dziennikarzom „Gazety Polskiej”. W pośpiechu wydała wyrok skazujący na drakońskie kary. Niestety, zamiast dziennikarzy skazała… dwie przypadkowe osoby o tych samych nazwiskach. W efekcie komornik postanowił odebrać im majątek W połowie sierpnia do przewodniczącego klubów „Gazety Polskiej” Ryszarda Kapuścińskiego zadzwoniła roztrzęsiona kobieta, która przedstawiła się jako… Dorota Kania. – Nie przypominała znanej mi, zawsze energicznej dziennikarki. Opowiedziała swoją historię, w którą początkowo naprawdę trudno było uwierzyć – relacjonuje Kapuściński. Jak powiedziała zrozpaczona...
Magdalena Piejko
Znakomita felietonistka miesięcznika „Nowe Państwo”, dr Małgorzata Matuszak, znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Wydawnictwo nie jest w stanie samo pomóc Pani Małgorzacie, dlatego zwracamy się do Państwa, którzy współtworzycie Strefę Wolnego Słowa, o solidarność z naszą autorką – apeluje redaktor naczelny „GP” Tomasz Sakiewicz. Wspólnie możemy uzbierać potrzebną kwotę, która pomoże niepełnosprawnej publicystce normalne funkcjonować Dr Małgorzata Matuszak, stała felietonistka „Nowego Państwa”, boryka się ze swoją niepełnosprawnością od dzieciństwa. Będąc małą dziewczynką, zachorowała na skazę krwotoczną. Dramat rozpoczął się po trzech pierwszych tygodniach uczęszczania do jednej z wągrowieckich szkół podstawowych – trafiła do szpitala. Tam, podczas leczenia wdała się sepsa, po czym...
Olga Doleśniak-Harczuk
Wiosna w Baden-Baden, zima w Courchevel, na ścianie Francis Bacon, w prywatnej marinie jacht z obroną antyrakietową. Złote kariatydy dźwigają sufity, deseń Versace nawet na papierze toaletowym. Posowieckie elity w Rosji nie miały czasu, by oswoić się z pieniądzem, fortuna pojawiła się jak za potarciem lampy Aladyna (...) Jesteśmy jak arabskie kobiety, które z obawy przed niespodziewanym oddaleniem nawet wychodząc na zakupy, obwieszają się kosztownościami jak choinki. Nigdy nie wiemy, co nas spotka, wolimy wziąć więcej, niż zostać z niczym – tłumaczy rosyjską słabość do obnoszenia się ze swoją zamożnością i żarłoczny konsumpcjonizm właścicielka jednej z willi przy Trasie Rublowskiej. Po drugiej stronie kamery stoi niemiecka ekipa telewizyjna, Niemcy lubią podglądać rosyjskich nuworyszy...
Marcin Wolski
Nowakowski nie został pisarzem Salonu, tam go ze względu na oczywistą wielkość ledwie tolerowano. Przez wiele lat sercem był związany ze środowiskiem „Gazety Polskiej”. Aż do końca, kiedy uległ okrutnej, bezwzględnej chorobie, pozostawał naszym wiernym autorem, wspierając piórem i radą W dzisiejszych czasach słowo „autorytet” wychodzi z użycia i traci swój właściwy sens. Podobnie jak określenie „Mistrz”. Marek Nowakowski należał do ostatnich, wobec których mogłem zastosować je z pełnym przekonaniem. Był wielkim pisarzem, wspaniałym, odważnym człowiekiem i naszym przyjacielem – kimś dla Strefy Wolnego Słowa niezwykle ważnym. I niestety – niezastąpionym. Nie należał do „ludzi stadnych”, układnych i pokornych. W pokoleniu „Współczesności”, do którego go zaliczano, pozostawał bytem...
Mateusz Matyszkowicz
W roku 1990 wciąż miała w Polsce obowiązywać cenzura. Dbali o to przedstawiciele rządu solidarnościowego. Dorastali do demokracji chyba najdłużej ze wszystkich obywateli Sens całości zwykle nadaje to, co wydarzyło się na początku. O charakterze III RP zadecydował rząd Tadeusza Mazowieckiego. Dziś pamięta mu się przede wszystkim grubą kreskę – sformułowanie mało szczęśliwe, ale samo w sobie niegroźne. Naprawdę groźne było natomiast to, co działo się wtedy w realnej polityce. Mówiono czasem, że rząd Mazowieckiego przeprowadzał radykalne zmiany m.in. dzięki spokojowi samego premiera, że jego flegmatyczność była tak naprawdę pozorna, a za wszystkim stała stanowcza wola zmian. Rzeczywiście w ciągu kilku miesięcy znowelizowano konstytucję. Jeśli jednak przyjrzymy się poszczególnym zapisom,...
Tomasz Sakiewicz
Dzisiaj ponad połowa Polaków w kraju ma swobodny dostęp do TV Republika. Jesteśmy w największych kablówkach i na Cyfrowym Polsacie. Wolę setek tysięcy widzów zlekceważyła tylko jedna duża firma – Multimedia. O jej niesłychanej decyzji będziemy w najbliższym czasie informowali. Nie mamy możliwości pojawienia się na cyfrowym multipleksie, więc wszędzie tam, gdzie telewizja jest niedostępna, trzeba korzystać z internetu. Wielu Polaków, mimo że ma dostęp do Republiki w kablówce lub na satelicie, wykupuje nasze karty. Dzięki nim mogą nas odbierać w komputerze, na tablecie, a nawet w komórce. Korzystamy z technologii XXI wieku i dajemy możliwość oglądania naszej telewizji na tych urządzeniach, które noszą Państwo na co dzień przy sobie. Ci, którzy z tego skorzystali, wiedzą, że jest to nie...
Magdalena Michalska
Dziennikarz Cezary Gmyz napisał na Twitterze, że „Służba Kontrwywiadu Wojskowego ostrzegła już jednego z ministrów o podejrzanych kontaktach współpracującego z resortem znanego blogera”. Internauci natychmiast domyślili się, że chodzi o Azraela Kubackiego. Nie było to trudne – wpisy tego blogera są ewidentnie prorosyjskie Gmyz napisał: „Wielki sukces SKW. Odkryli, że pewien bloger, popularny na Twitterze, który ostatnio basuje Putinowi, bierze kasę z ruskiej ambasady”. Dziennikarz podkreślił, że tę wiadomość potwierdził w dwóch niezależnych źródłach i dodał, że całą sprawę zapoczątkowało ostrzeżenie Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Chociaż dziennikarz nie podał pseudonimu blogera, w sieci szybko rozeszła się informacja, że chodzi o Azraela Kubackiego. Sam Kubacki natychmiast...
Współpracujący z nami publicyści odebrali nagrody przyznane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. Zgarnęliśmy „polskie Pulitzery” w najważniejszych kategoriach! Dziennikarka śledcza Anita Gargas otrzymała nagrodę w kategorii Watergate za film „Anatomia upadku”, ukazujący zacieranie przez Rosjan śladów katastrofy smoleńskiej, bierność i niekompetencję polskich śledczych oraz wypowiedzi świadków tragedii, których zeznania zaprzeczały tym oficjalnym. Nagrodę główną Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w kategorii „Wolność słowa” przyznano Joannie Lichockiej i Jarosławowi Rybickiemu za film „Prezydent”, przybliżający sylwetkę śp. Lecha Kaczyńskiego. Laur SDP za dorobek całego życia powędrował do szefa działu Kultura w „Gazecie Polskiej” Bohdana Urbankowskiego, poety, eseisty,...
Magdalena Michalska
Szampańska zabawa, niekończące się nocne rozmowy, lecz także chwila refleksji i poczucie, że jesteśmy razem i nadal walczymy o lepszą Polskę – tak wyglądało uroczyste rozdanie nagród laureatom „Gazety Polskiej”, klubów „GP” i miesięcznika „Nowe Państwo” Uroczystości rozpoczęły się od uczczenia minutą ciszy ofiar katastrofy smoleńskiej i powitania wyjątkowo licznie przybyłych gości, wśród nich posłów, senatorów, lecz także laureatów z poprzednich lat. W tym roku pojawiła się również liczna delegacja naszych węgierskich przyjaciół. Tygodnik „Gazeta Polska” przyznał dwie równorzędne nagrody. Jedną z nich otrzymał premier Węgier, Viktor Orbán. ‒ Jest to nagroda dla wszystkich Węgrów, którzy wywalczyli wolne Węgry, bo dzisiaj Węgry wywalczyły sobie taką pozycję w Europie, że inni biorą z...
Dorota Kania
Fox TV  – tak została nazwana telewizja publiczna po ponownym przyjściu do niej Tomasza Lisa i jego żony Hanny Lis. Początki kariery Tomasza Lisa w TVP zbiegły się z początkiem powstania III RP i właśnie dlatego obecny naczelny „Newsweeka” jest niejako jej symbolem Przez 20 lat Trzeciej RP można było zaobserwować krystalizowanie się poglądów Lisa, z których przebija autentyczna nienawiść do konserwatyzmu pod wszelką postacią. Dlaczego Tomasz Lis tak nienawidzi prawicy? Być może wynika to z jego rodzinnych uwarunkowań i osobistych doświadczeń – jego ojciec był prominentnym działaczem PZPR, dyrektorem Stacji Hodowli Zwierząt w Zielonej Górze. Przez lata w środowisku dziennikarskim krążyła informacja, że ojciec Tomasza Lisa był żołnierzem Ludowego Wojska Polskiego. Błąd...

Pages