Polskie firmy coraz silniejsze za granicą

Coraz więcej polskich firm z różnych branż decyduje się na ekspansję zagraniczną. A sukcesy eksportowe naszych producentów nie wynikają już tylko z konkurencyjnych cen sprzedawanych towarów, ale z ich wysokiej jakości. Dążąc do zdobycia silnej pozycji na zagranicznych rynkach, polskie firmy często też decydują się na akwizycje lokalnych przedsiębiorstw.


W 2017 r. polskie firmy sprzedały za granicę towary za ponad 200 mld euro, co jest najlepszym wynikiem w historii. Do największych polskich hitów eksportowych zaliczane są produkty rolno-spożywcze, meble, stolarka okienna i drzwiowa, odzież, a także części do maszyn czy gry komputerowe. Wielu polskich producentów nie zadawala się jedynie rosnącym eksportem, ale śmiało wkracza na zagraniczne rynki, otwierając tam zakłady produkcyjne, przejmując miejscowe firmy czy marki.

Produkty Maspeksu znane w ponad 50 krajach
Przykładem sukcesu polskiej firmy na międzynarodowych rynkach jest Grupa Maspex, która ze swoimi markami jest zdecydowanym liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Czechach i na Słowacji, czołowym producentem tych produktów w Bułgarii, Rumunii, na Litwie i Węgrzech, a także wiodącym wytwórcą produktów instant (kawa cappuccino, kakao, zabielacze w proszku do kawy, herbatki rozpuszczalne) w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma eksportuje na rynki zagraniczne również inne produkty ze swojej oferty, m.in. makarony, dżemy, keczupy, przetwory owocowo-warzywne, dania gotowe i sosy.
Działający od 28 lat Maspex swoją silną pozycję zbudował m.in. dzięki akwizycjom innych firm, których w sumie przeprowadził 19, w tym 11 za granicą. Były to m.in. przejęcia marek z kategorii sokowo-napojowych: Relax na rynkach czeskim i słowackim czy Olympos na rynku węgierskim w 2004 r. oraz z kategorii makaronów – Arnos na rynku rumuńskim w 2007 r. Obecnie Maspex posiada zakłady produkcyjne w Polsce, ale także w Czechach, Rosji, Rumunii i na Węgrzech. Pod koniec 2017 r. sfinalizował zakup spółki Aquarex AD, a co za tym idzie naturalnej wody mineralnej Velingrad i zakładu produkcyjnego w Bułgarii. W efekcie zagranicznej ekspansji takie marki jak: Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Puchatek, Ekland, DecoMorreno, Cremona, La Festa i Plusssz oraz marki zagraniczne: Relax, River, Queens, Olympos, Rio Bucovina i Apenta to najbardziej rozpoznawalne marki w swoich kategoriach, produkty, które cieszą się ogromnym zaufaniem konsumentów w Polsce, ale także w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie produkty Maspeksu trafiają do ponad 50 krajów na całym świecie. Popularny w Polsce od lat sok marchwiowy Kubuś dostępny jest w 26 krajach pod różnymi nazwami: Kubuś, Kubik, Kubu czy Tedi.
Spółki Grupy współpracują z odbiorcami w krajach Unii Europejskiej oraz w pozostałej części Europy, w USA, Kanadzie oraz na Bliskim i Dalekim Wschodzie. W większości krajów produkty firmy można znaleźć na półkach największych sieci handlowych. Sprzedaż zagraniczna stanowi obecnie 31 proc. obrotów firmy.

Okna i meble polską specjalnością
Do ponad 50 krajów świata swoje produkty dostarcza też firma Fakro, która z małego, rodzinnego zakładu w ciągu ćwierćwiecza rozwinęła się w międzynarodową korporację, zajmującą pozycję wicelidera na światowym rynku okien dachowych. W skład Grupy Fakro wchodzi 12 spółek produkcyjnych oraz 16 dystrybucyjnych zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce. Sprzedaż na eksport stanowi 70 proc. ogólnej sprzedaży firmy.
Polską specjalnością jest również produkcja mebli. Jedną z najbardziej znanych rodzimych firm meblarskich jest Grupa Nowy Styl, będąca trzecim największym producentem krzeseł i mebli biurowych w Europie. Firma posiada własną międzynarodową sieć dystrybucyjną, obejmującą lokalne struktury sprzedaży na wszystkich najważniejszych rynkach europejskich, a także na Bliskim Wschodzie. Swoje produkty wytwarza w nowoczesnych zakładach produkcyjnych, m.in. w Polsce, Niemczech i Szwajcarii. Unikatowe know-how pozwoliło firmie wspiąć się na absolutnie mistrzowski, futbolowy poziom. Krzesła należącej do niej marki Forum Seating zostaną zainstalowane na sześciu stadionach Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2022 w Katarze.

Polskie buty i dwa kółka
Duży sukces za granicą osiągnęła też firma CCC, która jest jednym z największych producentów obuwia i jedną z najszybciej rozwijających się spółek obuwniczych w Europie. Poprzez swoją spółkę zależną – eobuwie.pl SA – jest również liderem e-commerce na rynku obuwia w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiada blisko 1000 salonów w 19 krajach, o powierzchni ok. 550 tys. mkw. Produkty firmy oferowane są klientom Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Słowenii, Chorwacji, Węgier, Bułgarii, Serbii, Rosji, Ukrainy, Rumunii, Litwy, Łotwy, Estonii, Mołdawii, Grecji i Szwecji. Grupa CCC rocznie sprzedaje ok. 50 mln par obuwia.
Z kolei firma Kross w ciągu dwóch dekad z małego sklepu rowerowego przekształciła się w czołowego producenta rowerów w Europie. W 2017 r. przejęła holenderską markę Multicycle – producenta rowerów elektrycznych. Pozwoliło to na zdobycie know-how w zakresie produkcji rowerów eBike, a także na umocnienie obecności marki Kross na rynku holenderskim.

Polscy przedsiębiorcy udowadniają, że dzięki konsekwentnemu dążeniu do wyznaczonych celów można osiągnąć międzynarodowy sukces w różnych branżach. Ich atutami są przede wszystkim wysoka jakość produktów i innowacyjność.
Artykuł przygotowany pod patronatem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.