Maciej Parowski
W „AmbaSSadzie” porusza się Machulski znanymi tropami. Oto niczym w „Vabankach” sięga do międzywojnia. Podobnie jak w „Ile waży koń trojański” bawi się podróżami w czasie. Ujawnia też oczytanie (albo współmyślenie) w książkach pokolenia. „Seksmisja” zadłużała się w „Neomatriarchacie”  Wolskiego, „Ambassada”  wkracza w krąg alternatywnych historii, pisanych przez naszych fantastów do serii „Zwrotnice Czasu”  Narodowego Centrum Kultury. Chodzi m.in. o książki Wolskiego, moją, gdzie idziemy z Hitlerem. Hitler przegrywa, ginie lub...
Maciej Parowski
Ron Howard jest mistrzem w stwarzaniu nowych światów i w kinie rekonstruktorskim. To autor filmów SF, jak „Plusk” i „Kokon”, ale też „Willow”, oryginalnej fantasy powstałej, zanim eksplodował Sapkowski, a Jackson śnił ledwo o adaptacji Tolkiena. Rekonstrukcji było więcej: „Apollo 13” przypomina słynną awarię w kosmosie, „Piękny umysł” to losy szalonego matematyka, „Człowiek ringu” – boksera, a we „Frost/Nixon” oglądamy kulisy wywiadu TV z obalonym prezydentem USA. Teraz z identyczną pieczołowitością odtwarza Howard zmagania dwu gigantów...
Filip Rdesiński
Vivien Leigh była aktorką piękną, utalentowaną i oddaną swojemu zawodowi. 5 listopada przypadałyby jej setne urodziny. Leigh, a właściwie Vivian Mary Hartley, zasłynęła przede wszystkim rolą Scarlett O’Hary w „Przeminęło z wiatrem” Victora Fleminga.
Maciej Parowski
„Piąta władza” jest frapującym filmem o globalnym skandalu, w którym wszyscy mają nieczyste sumienia. Chodzi o oferujący przecieki z najwyższego szczebla portal WikiLeaks oraz o jego demonicznego szefa. Bohater afery Julian Assange (doskonale dobrany, także fizycznie, Cumberbatch), oskarżony przez Szwedów o gwałt, ukrywa się w Ekwadorze. Snowden, który ujawnił masakrę na cywilach dokonaną przez armię USA, otrzymał azyl w Rosji, żołnierz będący źródłem owego przecieku dostał zaś w Stanach wysoki wyrok. Co nam do tego? A to, że Snowden prosił o...
Maciej Parowski
„Carrie”, powieść Kinga z 1974 r., sfilmowana dwa lata później przez Briana De Palmę, dała początek sławie króla horrorów, ale także jego dramatowi. Również potem sięgali po tę prozę giganci: Kubrick („Lśnienie”), Carpenter („Christine”), Cronenberg („Martwa strefa”), Darabont („Skazani na Shawshank”, „Zielona mila”), więc mówi się, że adaptacje Kinga bywają lepsze artystycznie od jego książek.   Powieść „Carrie” (złożoną z listów, reportaży, policyjnych raportów), którą sam pisarz uważał za nieforemną, zamienił Palma w prostą,...
Maciej Parowski
Francuzi biorą książki do łóżka, a i tak lubią brnąć w niebezpieczne związki. W kuchni mówią o seksie i odwrotnie. Licealistkę Adelę z filmu tunezyjsko-francuskiego reżysera ośmielą uczuciowo wskazówki Sartre’a i „Historia Marianny” Mirabeau, w krainę wyzwolonego erotyzmu wprowadzi zaś plastyczka o niebieskich włosach. Scenerią filmu jest szkoła, potem alkowa, domy mieszczański i artystyczny, wreszcie salon. Treścią wybuch, rozkwit i kres lesbijskiego romansu. Zgodnie z intencją Kechiche „Życie Adeli…” to manifest i wyzwanie. Dzieło wywiera...
Maciej Parowski
Na „Chce się żyć” Pieprzycy poznali się widzowie i jurorzy festiwali w Gdyni i Montrealu, co zapewne nie zamyka listy sukcesów. Obraz można wpisywać w kontekst paru filmów o ułomnych, którzy dowiedli swojego człowieczeństwa („Moja lewa stopa”, „Motyl i skafander”, „Nietykalni”), ale nie odbiera to filmowi oryginalności. W dodatku los Mateusza (Ogrodnik i młody Tkacz) dotkniętego głębokim porażeniem mózgowym wydaje się najgorszy. Po urodzeniu zakwalifikowany zostaje jako istota bez szans, dopiero będąc dwudziestoparoletnim pacjentem...
Maciej Parowski
Film „Vincent chce nad morze” bił w Niemczech frekwencyjne rekordy. To znaczy, że nie tylko w telewizji przydają się obrazy utylitarne, wychowawcze. Nawet w multipleksie jest miejsce na postaci walczące z chorobą, a nie jedynie na superagentów i komiksowych herosów. Vincent z filmu Huettnera to dwudziestolatek (Fitz) dotknięty syndromem Tourette’a, więc wyrzucający z siebie przekleństwa. Skazany na odrzucenie i wysłany po śmierci matki do zakładu, w finale zyska akceptację, odkryje przyjaźń, solidarność. Choćby z kolegą, też cierpiącym na...
Maciej Parowski
Jego dzisiejsi przyjaciele straszyli nas Wałęsą jako awanturnikiem z siekierą. Obecni przeciwnicy torowali mu drogę do władzy, wierząc, że będzie ich (naszym) prezydentem – płonna nadzieja. Od lat odkrywane są kompromitujące dokumenty i wychodzą na jaw fakty, których nie unieważni zsyłanie młodych historyków do hipermarketu i ciąganie po sądach starych towarzyszy walki. Wałęsa wszystkich zawiódł i rozczarował, jeśli ma sojuszników, to taktycznych. Wspaniały rysuje się tylko w cudzych oczach. Prezydent Kaczyński mawiał, że było dwóch Wałęsów....
Maciej Parowski
Skromne „Sierpniowe niebo…” Dobrowolskiego stanowi ciekawe dokonanie formalne. Twórca znanego „Portrecisty” relacjonuje udział kilkunastu osób (i trzech pokoleń) w Powstaniu Warszawskim, za pomocą techniki tzw. docu-dramy.   Zdjęcia i fragmenty fascynujących kronik (powstańczych, niemieckich, alianckich) miesza z inscenizacją. Kolorową fabułę ze stylizowaną na dokument czarno-białą rekonstrukcją. Scenom z walk i życia w Warszawie przed godziną „W” towarzyszą melodeklamacje raperów, pokazanych na ulicach i w studiu. W krótkich fleszach...
Marcin Wolski
Telewizja przypomniała  niedawno znany film sensacyjny z roku 1997 „Air Force One”. Oglądanie go w roku 2013 jest czynnością nader pouczającą. Trudno o lepszy obraz  dystansu przebytego przez świat, a zwłaszcza Stany Zjednoczone, w ciągu 16 lat. Dystansu mniej więcej takiego jak między Harrisonem Fordem i Eddiem Murphy.   W filmie samolot prezydencki zostaje porwany w drodze powrotnej z Moskwy przez grupę rosyjskich nacjonalistów, żądających uwolnienia z więzienia swojego przywódcy, generała Radka, który chce odbudować Związek...
Piotr Lisiewicz
W programie „Kulisy manipulacji” w telewizji Republika występujący w nim komentator Iwo Bender wspomniał, jak rozmawiał ze znajomą z Rosji o Smoleńsku. Ta wyliczyła mu imponującą listę niewygodnych dla władzy polityków, którzy zginęli w katastrofach samolotów i helikopterów: generał Lebiedź, liczni gubernatorzy… Rzecz podsumowała terminem, który politologowie zajmujący się Rosją powinni wprowadzić do naukowego języka: „Ty znajesz, u nas takaja awionnaja diemokracja”.   Jak napisał portal Gazeta.pl, grupa kibiców Legii przy okazji meczu z...
Maciej Parowski
Zrobiony przez Czechów z naszym udziałem „Polski film” to kino niedobre, ale interesujące. Ekranizacja jest żartem z kina, planu filmowego i nieodłącznych korowodów biznesowych. Taką zabawą był po trosze nasz „Rejs” czy ostatnio „Hi way” grupy Mumio. Kino w kinie na serio było pół wieku temu w „Osiem i pół”. Kino jest magią, więc plan filmowy także. W „Polskim filmie” mamy okruchy tej tajemnicy, tego cudu.   Oto piękni czterdziestoletni (naprawdę gwiazdy) czeskiego kina żegnają się z młodością. Postanawiają ją zatrzymać, przypomnieć...
Maciej Parowski
„Kongres” Folmana podług noweli Lema to film niespełnionych obietnic. W „Walcu z Bashirem”, używając animacji rotoskopowej, izraelski reżyser opowiedział o koszmarze wojny, z którym nie radzi sobie psychika i pamięć żołnierzy. W „Kongresie futurologicznym” Lema był naszpikowany halucynogenami świat, oglądany przez Ijona Tichego. Temat, zdawałoby się, dla Folmana, ale on przełożył przypowieść o zwariowanej rzeczywistości na historię aktorki, która sprzedała wizerunek filmowemu studiu.   Ijon Tichy staje się kobietą (Wright), globalny...
Maciej Parowski
Irańczyk Farhadi, twórca wielokrotnie nagradzanego „Rozstania”, w nowym filmie „Przeszłość” chwyta nas za serce historią skromną i kameralną, a dotykającą do żywego. W poprzednich filmach („Rozstanie”, „Co wiesz o Eli”) mógł się wydawać krytykiem patriarchalnych oków, krępujących energię obu płci. W „Przeszłości” jest inaczej. Ahmed (Mossafa) przylatuje do Paryża, bo jego była żona Marie (Bejo) chce rozwodu, by się związać z innym Irańczykiem Samirem (Rahim). Jurystyczna i grzecznościowa wizyta stanie się punktem wyjścia nawet nie do nawrotu...
Maciej Parowski
Najbardziej oczekiwany tego lata film science fiction nie spełnił nadziei, jakie pokładano w jego twórcy, autorze „Dystryktu 9”. Oczywiście widowisko jest wystawne. Tyle że pierwszy obraz Blomkampa odświeżał gatunkową perspektywę. Spotkanie z obcą cywilizacją oglądaliśmy tam oczami przybyszów zamykanych w… slumsach. Wynikały z tego fascynujące perypetie i świeże przesłania. „Elizjum” zaprasza do krainy filmowych klisz i autocytatów.   Brawurowo wykreowany kosmiczny raj, tytułowe „Elizjum” – sztuczne ciało niebieskie dla wybranych – wisi...
Filip Rdesiński
FILM \ Snoop Lion Film o przemianie rapera Snoop Dogga w rastafarianina Snoop Liona będzie można zobaczyć na specjalnych pokazach w Polsce. „Reincarnated” wyświetlone zostanie 24 i 25 sierpnia w Warszawie w patio kamienicy przy ul. Kredytowej 9 oraz w Lublinie 31 sierpnia i 1 września w Starym Browarze przy ulicy Bernardyńskiej 15.   WYSTAWA \ Wiktor Gajda „Bokiem na wskroś. Wiktor Gajda – malarstwo, rzeźba, rysunek” to wystawa, którą oglądać będzie można w Muzeum Narodowym we Wrocławiu od 2 do 29 września. Prace Wiktora Gajdy, ich...
Dominik Tarczyński
Już dziś z „Gazetą Polską” poruszający film, który powstał w 2008 r. podczas rekolekcji organizowanych w Polsce z charyzmatycznym kapłanem z Ugandy. To wyjątkowa realizacja, w której widzowie zobaczą dowód oraz owoce potężnego działania Boga w posłudze pokornego o. Johna Bashobory.   Gdy w 2007 r. wyjeżdżałem do angielskiego Walsingham, aby wziąć udział w trwającym tydzień kongresie „Nowy Świt”, organizowanym przez tamtejszą Odnowę Charyzmatyczną, nawet nie przypuszczałem, że spędzony tam czas tak bardzo zmieni moje życie. Już pierwszego...
Maciej Parowski
Czarno-biały film Baumbacha o Frances, niedoszłej tancerce, odsyła do stylistyki francuskiej Nowej Fali, do artystycznych klimatów „Manhattanu” Allena czy późniejszego o parę dekad „Celebrites”. Oto oni, artyści, a trochę blagierzy, w drodze na szczyt. Większość nigdy nań nie dotrze.   Ekran pełen jest Frances (Greta Gerwig), żywiołowej dziewczyny, która na początku filmu snuje z przyjaciółką (Mickey Summer) wielkie plany. Frances jest pełna zapału, ale na twarzy ma zapisaną rezerwę – jest jakby za mało foremna na tancerkę. Jest „...
Maciej Parowski
Rynkowe powodzenie to za mało, by polubić serię o „Piratach z Karaibów”. Ich światek nie dawał szansy na rasowy moralitet, wieloznaczną grę dobra i zła. Przed laty przekonał się o tym Polański; nie pomogli polscy kaskaderzy. Również Verbinskiego pociągnął cykl w stronę ekstrawagancji i wizualnych piękności, a nie znaczeń.  „Jeździec znikąd” tego reżysera wprowadza korzystną odmianę. Mimo iż zachowuje Verbinski olśniewający warsztat i nie szczędzi trików, mimo że i ten film jest pastiszem gatunkowych klisz, to ideowe jądro opowieści nie...
WIS
WIS
Prześladowany Tusk Naród jęknął z rozpaczy. Agnieszka Holland jednak nie nakręci filmu o tragicznych losach gen. Jaruzelskiego. Niepokoją ją za to prześladowania w naszym kraju, czemu daje wyraz na łamach „Polski”: „Mam wrażenie, że te środowiska, które same siebie określają jako niepokorne, mają dużo większe możliwości wyrażania swoich poglądów niż środowiska, z którymi one walczą. Paradoksalnie, środowisko Platformy ma władzę, ale aparat nienawiści w nią skierowany jest zupełnie bezkarny. (…) Wyraźnie widać brak symetrii. Z czego to wynika...
Piotr Lisiewicz
Powstanie film o Jaruzelskim, oparty na książce jego córki – ta sensacja obiegła media, po czym została zdementowana. – To plotka, dowiedziałem się o niej z mediów – mówi „GP” aktor Bogusław Linda, który miałby zagrać Jaruzelskiego. – Raczej balon próbny – uważa politolog dr Jerzy Targalski. Gdyby laurka na cześć komunistycznego zbrodniarza powstała, byłby to przełom psychologiczny. Także dlatego, że w stanie wojennym był on bojkotowany przez aktorów Gnido zarzygana Jadowita mendo Ty kukło gówniana Kacapski przybłędo – głosi legendarny „...
Sylwia Krasnodębska
Rozsławiły go cuda, których za jego pośrednictwem dokonuje Pan Bóg. To on 6 lipca zamienił Stadion Narodowy w świątynię, przyciągając 60 tys. wiernych. I ty możesz uczestniczyć w rekolekcjach z o. Johnem Bashoborą. Wszystko za sprawą filmu, który niebawem będzie dołączony do „Gazety Polskiej”. Bo cuda dzieją się nie tylko wśród tych, którzy mają bezpośredni kontakt z duchownym, ale przede wszystkim wśród tych, którzy się z nim modlą.   Ludzie ślepi zaczynający widzieć, kalecy wstają z wózków inwalidzkich, uzdrowienia z AIDS, a nawet...
Jarosław Wróblewski
Przygotowywał się do tego wyzwania. O Powstaniu Warszawskim przeczytał wszystko, co było dostępne, godzinami siedział w internecie, chodził do muzeów, spotykał się z powstańcami. Potem powstał scenariusz – jego fabuła została osnuta na uczuciowym trójkącie między uczestnikami walk – „Stefanem”, „Biedronką” i „Kamą”.   O swojej pracy nad „Miastem ’44” Jan Komasa mówi: – Jestem młodym człowiekiem i podobno mam jeszcze czas. 69 lat temu ludzie w moim wieku i młodsi oddawali jednak swój czas i krew z własnej woli, masowo, tak jak dziś masowo...
Maciej Parowski
Nominowany do Oscara izraelski debiut Ramy Burschtein „Wypełnić pustkę” poleca się u nas trochę niby film etnograficzny, krajoznawczy. Tymczasem kapelusze, pejsy, czarne garnitury chasydów oraz ich obrzędy i święta są tu oryginalnym tłem dla uniwersalnego dramatu. W rodzinie zacnego rebe, rozsądzającego sprawy innych, dochodzi do tragedii. Ester, jego piękna córka, umiera podczas porodu. Yochay, młody wdowiec, może się związać z kobietą w odległej Belgii i zabrać dziecko. Jednak babka wpada na pomysł, by oddać mu młodszą córkę, i wszystko...
Maciej Parowski
Dokument „Miłość” Filipa Dzierżawskiego zasłużenie wygrał u jurorów i publiczności tegoroczny Krakowski Festiwal Filmowy. Tytuł odwołuje się do nazwy zespołu, obecnego w dobrych słownikach polskiego popu, i pokazuje grających w nim muzyków w różnych czasach. A opowiada Dzierżawski historię uniwersalną. 20 lat temu piątka poszukujących grajków, którym marzyła się artystyczna rewolucja, a w każdym razie sporo ognia i dymu, stworzyła zespół. Oto oni: Tymański, Możdżer, Trzaska, Olter, Sikała. Oglądamy ich podczas koncertów i prób oraz dyskusji w...
Maciej Parowski
Film „Perfekcjonista” Philippa Godeau wiernie rekonstruuje autentyczne wydarzenia, nie szastając filmowymi środkami. Toni Musulin, syn serbskiego emigranta, czterdziestoletni konwojent, uprowadził w 2009 r. furgon Banque de France z kilkunastoma milionami euro (tytułowe 11,6). Ale nie chodziło o zwykłą grabież. Na ekranie – życie konwojentów, niezbyt mądrych ani ostrożnych. Trwa rutyna codziennych przejazdów. Słodzą ją pijaństwa, zabawy w szoferce z białym szczurem. Ochroniarze beztrosko bawią się bronią i fotografują z wielką kasą....
Maciej Parowski
Duńczyka Windinga Refna znamy z dynamicznego kina samochodowego „Drive”  (2011 r.) i filmu noir „Pusher” (1996 r.) o narkotykowym dilerze. Poznaliśmy też jego wcześniejszą „Valhallę”. Symboliczna skandynawska przypowieść traktowała o bitwie mitycznego jednookiego bohatera gladiatora z siłami ciemności. Z zamglonych wzgórz schodziliśmy z nim w doliny, ze świata brutalnych pogan do – też pogubionych – wczesnych chrześcijan, by ruszyć do Ziemi Świętej. Ale w filmie dominowały duchowe ciemności. Trochę więcej jasności jest w mrocznej...
Piotr Lisiewicz
„Milicjantka rozpina mundur. Lech widzi, że ma ogromne piersi, a na szyi medalik z Matką Boską Częstochowską. Milicjantka bierze dziecko na ręce, siada i podaje mu pierś” – to fragment scenariusza filmu Andrzeja Wajdy o Lechu Wałęsie. Dobra milicjantka katoliczka zatroszczyć się miała w ten sposób o dziecko, z którym Wałęsa trafił na komisariat.   Złośliwi mogliby podejrzewać, że skoro żaden inny opozycjonista w PRL nie spotkał milicjantki robiącej tak szlachetny użytek z własnego biustu, to autor scenariusza Janusz Głowacki postanowił...
Maciej Parowski
„Stażyści” są staroświeckim filmem o naszych problemach z nowoczesnością i do bólu przewidywalnym obrazem pełnym pozytywnych emocji. Chodzi o oswojenie wstrząsu wywołanego inwazją nowych technologii i mediów. Dwójka komicznych handlowców Billy (Vaughn) i Nick (Wilson) traci pracę bez ostrzeżenia. Jak dzieci próbowali sprzedawać zegarki, kiedy ludzie wolą komórki. Te komórki to znak zmiany, której należy dotrzymać kroku, jeśli chce się przetrwać. Nick próbuje handlu materacami, ale to zajęcie upokarzające. Billy, choć nie ma pojęcia o...
Maciej Parowski
Richard Linklater studiował literaturę, był nafciarzem, potem niezależnym filmowcem, miłośnikiem nowej fali. Niczym u Goddarda, Truffauta, wiele się w jego filmach gada, bohaterowie komentują swój status i charakter relacji, zwierzają się, wdzięczą, odsłaniają i maskują w czasie i pejzażu rzeczywistym.   Tak jest w trylogii pięćdziesięcioletniego reżysera: „Przed wschodem słońca” (1995 r.), „Przed zachodem słońca” (2004 r.) i w tegorocznej części cyklu „Przed północą”.  Młody Amerykanin Jesse (Hawke) przeżywa w Wiedniu romantyczny...
Piotr Lisiewicz
Orwellowski tytuł we wrocławskiej „Gazecie Wyborczej”: „Po przerwanym wykładzie Baumana: Pałka zamiast argumentów”. „GW” postanowiła zaprotestować przeciwko jedynym osobnikom, którzy przyszli na wykład z pałkami, czyli policyjnym antyterrorystom?! Nic z tych rzeczy, to miał być kolejny atak na protestujących. Że oczywiście żaden nie miał pałki? Teolog Obirek tak wyjaśnił ich winę: „Nie używają argumentów, tylko pałki. Na razie symbolicznej”. No i redaktorzy wstawili do tytułu, bo chwytliwie brzmiało.   Zasłyszane od kibiców Śląska Wrocław...
Opowiadający o wojennych losach piątki młodych Niemców film „Nasze matki, nasi ojcowie” wywołał ożywioną reakcję nie tylko w Polsce. Produkcja niemieckiego kanału ZDF jest szeroko komentowana w Rosji i na Ukrainie, i choć komentarze są w przeważającej mierze krytyczne, to powody negatywnych ocen zdecydowanie różnią się od tych, którymi kierowali się polscy historycy czy dziennikarze   Prezentująca punkt widzenia Kremla „Rossijskaja Gazieta” ocenia pojawianie się tego typu filmów jako próbę rehabilitacji nazizmu i urąganie pamięci milionów...
Maciej Parowski
Film „Bling Ring” Sofii Coppoli wygląda na opowieść bez precedensu. W Hollywood grupa nastolatków z tzw. dobrych domów włamywała się w latach 2008–2009 do willi celebrytów. Wkrótce zaczęły stamtąd ginąć atrakcyjne części garderoby, gotówka, kosztowności, broń. Zrazu chodziło o dotknięcie fenomenu podziwianych idoli, o obecność w miejscach uchodzących za perwersyjne i magiczne. I, jak się okazało, za łatwo dostępne. Autorka oscarowego „Między słowami” pokazuje młodocianych bohaterów podczas ekscytujących akcji, przeplatając to późniejszymi...
Krystyna Grzybowska
W dyskusji na temat serialu „Nasze matki, nasi ojcowie” wielki przyjaciel Polski Szewach Weiss zauważył, że dzisiejsi Niemcy to liberałowie, czyli jak rozumiem, są lepsi niż ich przodkowie. Otóż śmiem twierdzić, że nie są ani lepsi, ani gorsi, że Niemcy to Niemcy. I tak już zostanie przez następne pokolenia, chyba że świat zglobalizuje się na tyle, że nie będzie już narodów, tradycji i obyczajów.   Są narody, są państwa, które nigdy nie otrząsną się ze swojej zbrodniczej przeszłości. Nie otrząsną się, bo jest to niemożliwe. Tak jest z...
Anita Gargas
Milicyjna nyska stoi na jednej z warszawskich ulic. Koło niej młody mężczyzna w mundurze funkcjonariusza MO. Nie, to nie wspomnienie czarnego okresu w historii Polski. Milicyjna suka nie służy do przewożenia zbuntowanych obywateli do aresztu, czyli na tzw. dołek, tylko do... reklamowania kuchni serwowanej w pobliskim lokalu. Mężczyzna uśmiecha się, macha lizakiem i wskazuje na drzwi do restauracji „Kameralna”. Zachęca do wejścia i pobiesiadowania.   Tę scenę można było niejednokrotnie oglądać na ul. Foksal. Wielu opozycjonistów, którzy...
Maciej Parowski
Propagandowy przemysł przykrywkowy nie jest niczym nowym, to znana świecka tradycja. Gdy fałszowano wybory „3 x tak”, a Sowieci bezprawnie sądzili porwanych z kraju Szesnastu, jak na zawołanie wybuchł tzw. pogrom kielecki. Służba Bezpieczeństwa wyraźnie inspirowała wydarzenia – cóż, kiedy świat wolał słuchać o odwiecznym polskim antysemityzmie. W filmie „W cieniu” Ondřička, czeskim kandydacie do Oscara, ludowa władza AD 1953 też uruchamia wątek żydowski. Tym razem syjonistyczny, co również kończy się pogromem, ale rządowym. W roku...
Maciej Parowski
Oto film zręczny, dowcipny, ale też smutny i deprymujący. Młody polski reżyser, o zmienionym na branżowe, anglosaskim nazwisku Bodo Kox, ukazuje zakręconą opowieść o pogubionych, zranionych istotach żyjących w blokowisku. Jak przystało na twórcę z doświadczeniem offowym, skromne środki wykorzystuje optymalnie – obraz i zmontowany z nim dźwięk urzekają oryginalną wyobraźnią. Zabawę psuje podejrzenie, że Kox po równi współczuje swoim bohaterom i ich lekceważy. Choćby straszna Kwiatkowska (Sawicka), dokuczająca współlokatorom i mająca na...
Marcin Wolski
Różne koszmary senne człowiekowi się przytrafiają. Jednym śni się benzyna po 10 zł, innym Palikot jako prezydent Najjaśniejszej Rzeczypospolitej. Mnie przyśnił się Polski Instytut Sztuki Filmowej i pani dyrektor Odorowicz (skądinąd nigdy nie widziałem jej na oczy). We wspomnianym śnie ogłaszała ona listę filmów, które w najbliższym czasie otrzymają dofinansowanie z kasy państwowej. Oto one: „Wanda” – historia królewny lesbijki, która żeni się z Niemką i wprowadza Polskę do Zjednoczonej Europy 1000 lat przed terminem. „Ocalić smoka” – czyli...
Maciej Parowski
„Uciekinier” jest przygodą miłosną utrzymaną w konwencji łotrzykowskiej. W scenerii Missisipi dwoje nastolatków spotyka na bezludnej wysepce młodego, tajemniczego mężczyznę Muda (McConaughey) – awanturnika, zbiega, niefortunnego kochanka? Mud, traktowany nieufnie, zwłaszcza że rywalizuje z chłopcami o łódkę zawieszoną na drzewie, zdoła ich oczarować i uzyskać pomoc. Sam bezwiednie da młodym emocjonalną rekompensatę. Ellisowi (Sheridan), którego rodzice się rozchodzą, i Neckbone’owi  (Lofland), sierocie chowanemu przez wuja (Galen),...
Maciej Parowski
Kto pamięta ostatni hollywoodzki film Hallströma „Połów szczęścia w Jemenie” – świetlistą opowieść o szaleństwie pięknej panny i ichtiologa na życiowym zakręcie – tego depresyjny „Hipnotyzer” zaskoczy.  Wracający do rodzinnej Szwecji reżyser „Co gryzie Gilberta Grapea” i „Kronik portowych” pokazuje nam mroczny Sztokholm, filmowany ponadto nocą. Snują się po nim postaci pozostające w cieniu, a tytułowy bohater Erik ma twarz spętanego mocarza. Film zaczyna się od zbrodni. Zakłuty nożem przez niewidocznego sprawcę pada na parkiet nauczyciel...
Ryszard Czarnecki
Mój znajomy mieszkający we Francji powiedział mi z kamienną miną, że Szwajcaria będzie przeciwna zmianie rządu w Polsce. „Co ma do tego Szwajcaria? ” – zdziwiłem się naiwnie. „Bo po zmianie rządu w Warszawie zmniejszy się eksport drogich szwajcarskich zegarków do Polski” – odparł   Cóż, kawał jak kawał. Ale przecież takich politycznych dowcipów jest ostatnio zatrzęsienie. To istotna zmiana. Jeszcze niedawno obecnej władzy w Polsce niemała część społeczeństwa nie cierpiała, ale ta niechęć nie przejawiała się specjalnie w postaci szyderstw...
Maciej Parowski
W „Drugim obliczu” niedobra jest tylko polska trawestacja tytułu oryginału. Film ma trafiony klimat i wciąga płynnym poszerzaniem pola. Zaczyna się jak kameralny dramat Luke’a (Goslin), motocyklisty w skórzanej kurtce. Chłopak kręci pętle w beczce śmierci, aż odwiedza go Romina (Mendes), matka jego dziecka, o którym nie miał pojęcia. Romina znalazła nowego partnera, nie potrzebuje Luka, lecz ten idzie za ojcowskim instynktem i próbuje kobietę i dziecko obsypać prezentami. Chce odzyskać to, co stracił, bez własnej winy. By zdobyć środki na...
Maciej Parowski
Liderem hiszpańskiego kina, u nas odkrytym przez Festiwal Warszawski, jest Pedro Almodóvar. Specjalizuje się on w komplikacjach uczuciowych maniaków, prostytutek, transwestytów, homoseksualistów, zakonnic, księży, policjantów, torreadorów, uwodzicieli, porywaczy kobiet. To softprorok tęczowej rewolucji, skandalista, ale też poeta, humanista kina. Szemranych bohaterów bez zasad pokazuje w aurze sentymentalnej, by widz ich polubił. Tym nas uśpił, po nim wkroczyli twardsi uzurpatorzy tęczowej poprawności. Pisałem dobrze o jego „Volver”, w którym...
Maciej Parowski
Cristiada, czyli powstanie katolików w Meksyku, jest nieobecne w  PRL-owskich książkach. Chrześcijanie chwycili za broń w latach 20. XX w., bo prezydent Calles, bolszewik i mason, kazał burzyć kościoły, zabijał i zmuszał do emigracji kapłanów, strzelał do kobiet i dzieci. W wydanej u nas „Mocy i chwale” Grahama Greena, opowiadającej o księdzu alkoholiku, skrycie ewangelizującym meksykańskich chłopów, o Cristiadzie się nie mówi. Szkoda, bo mogłaby się skojarzyć z walką Żołnierzy Wyklętych, a działania Callesa – z tym, co wyczyniali z...
Marcin Wolski
Państwo zawiodło. W dodatku państwo amerykańskie. W ciągu niecałych 15 minut najbardziej strzeżony (pewnie poza Kremlem) obiekt na świecie – Biały Dom – wpada w ręce komanda z Północnej Korei. Uwięziony zostaje prezydent, na oczach kamer dokonuje się egzekucja wiceprezydenta, a sekretarz stanu zostaje boleśnie sponiewierana. Efekt zaskoczenia – dotąd coś takiego trudno było sobie wyobrazić – współdziała z wewnętrzną zdradą. Tu jednak podobieństwo filmu „Olimp w ogniu” do rzeczywistości się kończy. Maszyneria państwowa rusza mimo utraty...
Maciej Parowski
Po „Zmruż oczy” i „Sztuczkach” znów zaprasza nas Jakimowski do poetyckiej przestrzeni międzyludzkich cudów. Nie odwiedzamy tym razem polskiej prowincji, lecz prestiżowe centrum medyczne w Lizbonie. Właśnie przybył doń nowy terapeuta, Ian (Hogg), który namówi pacjentów, by spojrzeli na świat pod innym kątem, by uwierzyli w niemożliwe i spróbowali na nie wpłynąć. Ian i podopieczni są niewidomi, więc będzie trudno. On sam nie nosi białej laski, ale na twarzy ma sińce i plastry. Dobrze sobie radzi na patio ośrodka, bez asysty wychodzi na miasto,...
Maciej Parowski
Luciano, najnowszy bohater Garrone, nie jest tak groźny jak figury jego filmu o mafii pt. „Gomorra”. „Reality” to tytuł ironiczny, bo rzecz traktuje o utracie poczucia realności. Luciano wygląda na transwestytę o rozwiniętych instynktach rodzinnych. Kręci się z najbliższymi przy marnym telewizyjnym show, uświetnia żarcikami seryjne uroczystości weselne prowadzone przez słynnego Enzo, który – uwaga! – wytrzymał aż 116 dni w domu Wielkiego Brata. Luciano chce być jak Enzo. Ma podobną fizis i  skłonności komiczne, ale brak mu dystansu. Na...
Maciej Parowski
Soderbergh w „Panaceum” wciąga nas w pułapki medycznego i prawnego dreszczowca, ośmiesza obietnice farmaceutycznego szczęścia, by później zmienić front. Film staje się zapisem wyrafinowanej gry, jaką prowadzą żona z mężem, pacjentka z psychiatrą, dwie kobiety z owym psychiatrą i światem. A reżyser z widzem. Emily (tajemnicza Mara) załamuje się, gdy mąż (Tatum) idzie siedzieć za finansowe przekręty. Obniżenie statusu jest nie do wytrzymania, dopiero cudowny specyfik, jaki zaaplikuje Marze psychiatra (Law), poprawia sytuację.  Po powrocie...
Filip Rdesiński
IMPREZA \ Wittigalia  2013   Od 8 do 10 maja będą odbywać się Wittigalia, czyli Juwenalia Politechniki Wrocławskiej. W ramach trzydniowej imprezy wystąpią m.in. Neony, Łąki Łan, Enej oraz Dreadsquad. Zagra także Mixtura, czyli projekt łączący rocka, hip-hop i reggae. Tworzą go muzycy grup EastWest Rockers, Jamal, Ras Luta, Ocean, Managga i Contra.
Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | www.gazetapolska.pl | www.panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl
Nasza strona używa cookies czyli po polsku cisteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.