Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

USŁUGI BANKOWE \ PKO Bank Polski – innowacyjne rozwiązania - Ze smartfonem na zakupy

Płatności mobilne zrewolucjonizowały polski rynek. Aplikacją IKO zainstalowaną w naszym telefonie robimy już m.in. zakupy, również w internecie, pobieramy gotówkę z bankomatu, wysyłamy przelewy czy też zakładamy lokaty

Jak działają płatności telefonem? System oparty jest na wykorzystaniu specjalnej aplikacji instalowanej na telefonie komórkowym. W płatnościach mobilnych IKO najważniejszy jest kod – sześć cyfr generowanych do autoryzacji transakcji. Z jego pomocą potwierdzamy transakcje w sklepach, w sieci czy pobieramy gotówkę z bankomatu. Bankowa aplikacja daje też możliwość sprawdzania stanu i historii rachunku, podglądu szczegółów dotyczących naszych kart czy kredytów, a także doładowania telefonów.

Zbliż i płać

Banki rozbudowują funkcje płatności mobilnych – w aplikacji IKO udostępniono płatności zbliżeniowe. Dzięki technologii HCE można je realizować, zbliżając telefon do terminala płatniczego.
Mogą z nich korzystać klienci PKO Banku Polskiego posiadający karty Visa i telefon wyposażony w moduł NFC z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4.
Przy takich płatnościach transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN. Przy transakcjach powyżej 50 zł konieczne jest potwierdzenie transakcji w IKO, z wykorzystaniem PIN do aplikacji mobilnej. Do realizacji płatności nie jest wymagany dostęp do internetu w telefonie.

Czy płatności zbliżeniowe są bezpieczne?
Aplikacja IKO ma kilka zabezpieczeń. Przede wszystkim jest bezwzględnie i rygorystycznie testowana przez niezależny audyt bezpieczeństwa, ale też podlega certyfikacji organizacji Visa. Skorzystanie z technologii HCE nie jest możliwe, jeśli telefon ma wygaszony ekran. Z kolei płatność powyżej 50 zł wymaga podania PIN do aplikacji i ponownego zbliżenia aparatu do terminala. Innym zabezpieczeniem jest to, że środki służące do dokonywania transakcji zbliżeniowych pochodzą z podłączonej do smartfona karty płatniczej, która ma swoje limity transakcyjne – ogranicza to kwotę transakcji zbliżeniowych.

Przy bankowaniu telefonem powinniśmy pamiętać o jego bezpieczeństwie. Ważne jest, aby w komórce mieć uaktualniony system operacyjny, zainstalowaną aplikację antywirusową oraz nie instalować oprogramowania nieznanego pochodzenia. Aplikacje można zabezpieczyć kodem PIN oraz blokadą dostępu do samego urządzenia. Ustalając kod, warto zadbać o to, aby nie był zbyt prosty do odgadnięcia. PIN typu „1234” zdecydowanie nie wpisuje się w tę regułę. Jeśli pomyślimy nad bardziej skomplikowaną kombinacją i zarazem z nikim niepowołanym nie podzielimy się tą informacją, nasza aplikacja będzie dobrze strzeżona.

Mając PIN, możemy skorzystać z opcji pozwalającej wymusić jego podawanie zaraz po uruchomieniu aplikacji. Tym sposobem nikt inny oprócz nas nie będzie miał do niej dostępu. Dodatkowo warto pomyśleć nad zabezpieczeniem dostępu do samego urządzenia i założyć blokadę. Można to zrobić na kilka sposobów: ustawić hasło, numer PIN czy też np. jakiś tylko nam znany wzór rysowany palcem na ekranie. Dobrze jest ustawić je w taki sposób, aby blokada włączała się od razu po wyłączeniu ekranu telefonu. To zmniejszy szansę, że zgubione urządzenie trafi w niepowołane ręce gotowe do użycia. Na koniec idealnie byłoby, aby do opisanych sposobów dołączyć korzystanie z usług pozwalających zlokalizować i zdalnie zablokować naszego smartfona. Są oferowane przez niezależnych producentów i twórców systemów operacyjnych.

Opracował: Igor Szczęsnowicz

 
ZDANIEM EKSPERTA
Z aplikacji IKO korzysta już ponad 470 tys. klientów PKO Banku Polskiego, którzy za jej pomocą dokonali w sumie blisko 5,5 mln transakcji. Funkcjonalności, które cenią sobie najbardziej, to wypłaty z bankomatów i przelewy na numer rachunku bankowego i numer telefonu. Nieustannie zachęcamy też do aktywacji IKO, organizujemy często promocje. Dlatego warto odwiedzać naszą stronę internetową – mówi Wojciech Pasierowski, dyrektor Oddziału 3 PKO Banku Polskiego w Gdańsku.

Aby zabezpieczyć telefon, należy:
1) pamiętać o uaktualnieniu systemu operacyjnego
2) posiadać aplikację antywirusową
3) nie instalować oprogramowania nieznanego pochodzenia
4) założyć hasło
5) ustalić niebanalny numer PIN, znany tylko użytkownikowi
6) wprowdzić osobisty wzór rysowany palcem na ekranie
7) ustawić włączenie blokady od razu po wygaszeniu ekranu telefonu
8) włączyć u operatora telefonu usługę lokalizującą aparat i zdalnie go blokującą (w razie zgubienia)

Więcej o bezpiecznym bankowaniu na portalu www.bankomania.pkobp.pl
Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z PKO Bankiem Polskim.