Żeby do szkoły nie było pod górkę. Wartościowe zasady na nowy rok nauki

Pierwszy dzwonek w nowym roku szkolnym już za nami. Powrót do szkolnych ław po ponad dwumiesięcznej przerwie to spore wyzwanie dla rozluźnionych wakacyjną labą dzieci. Zarówno dla nich, jak i ich rodziców kolejny rok szkolny to konieczność ponownego wdrożenia się w obowiązki, przypomnienia zasad bezpieczeństwaczy zdrowego odżywiania.
                                                                                                                 
Początek września to dla rodzin mających dzieci w wieku szkolnym gorący okres. To czas kompletowania potrzebnych do nauki podręczników i całego szkolnego ekwipunku. To także czas adaptacji dzieci i młodzieży do szkolnych rygorów, o których podczas wakacji się zapomina. Szczególnego wsparcia potrzebują pierwszoklasiści, dla których nauka w szkole jest zupełnie nowym wyzwaniem. Dlatego wskazane jest, aby rozpoczynającym naukę wcześniej objaśnić, jak wygląda życie w szkole, przypomnieć o zasadach zachowania w klasie czy bezpiecznej zabawie, np. podczas przerwy między lekcjami.

Najważniejsze bezpieczeństwo
Z reguły w pierwszych dniach nauki najmłodszych uczniów odprowadzają do szkoły rodzice, dziadkowie czy starsze rodzeństwo. Ale prędzej czy później dziecko będzie musiało nauczyć się samodzielności. Zanim pociecha wyruszy sama do szkoły, powinna przyswoić sobie zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym czy reguły korzystania z transportu publicznego.Dużym wsparciem dla rodziców i nauczycieli w tym zakresie jest prowadzona od 10 już lat „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Ta znana i ceniona przez nauczycieli ogólnopolska akcja edukacyjna, której organizatorem jest marka Puchatek, skierowana jest do uczniów pierwszych klas szkół podstawowych. Jej celem jest pokazanie dzieciom, jak w trakcie codziennych aktywności uniknąć zagrożeń. Podczas zajęć Akademii dzieci dowiadują się, jak bezpiecznie pokonać drogę do szkoły, jak w sytuacjach zagrożenia zadbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów, jak zachować się w nowych sytuacjach społecznych czy podczas korzystania z internetu. Najmłodsi zdobywają także wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy, uczą się efektywnego zapamiętywania  i rozwijania kreatywności.Program realizowany jest we współpracy z Biurem Prewencji oraz Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a patronem honorowym akcji jest Komendant Główny Policji. Wzięło w niej już udział łącznie blisko 2 mln dzieci.
 
Sport to zdrowie
Na początku roku szkolnego, czyli w okresie jesiennym, warto zadbać o odporność dzieci, zachęcając je do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Nie należy pozwalać im zbyt długo przesiadywać przed komputerem. Warto również pomóc w wytworzeniu właściwych nawyków aktywizujących najmłodszych – w czasie roku szkolnego jest to dużo łatwiejsze niż w okresie wakacji. 
Najbardziej wytrwali w doskonaleniu swoich umiejętności sportowych mogą sprawdzić się np. wturnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku” – największych rozgrywkach piłkarskich dla dzieci w Europie.W turnieju, w którym mogąuczestniczyć zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, w trzech kategoriach wiekowych, do tej pory wzięło udział już prawie 2 mln dziewcząt i chłopców z całej Polski. 
Właściwe odżywianie to podstawa
 
W szkole dzieci spędzają znaczną część dnia. Dlatego ważne jest, aby na ten czas przygotować dla nich odpowiednie posiłki, które będą dostarczały niezbędnej energii. Równie istotne jest też, aby wyrobić w nich zdrowe nawyki żywieniowe, dzięki którym będą chętnie sięgały po warzywa czy owoce w różnych formach. Według dietetyków dzieci powinny jeść posiłki o regularnych porach. Mózg wtedy pracuje najbardziej wydajnie i organizm nie odkłada energii na zapas. Podobnie jak dorośli, dzieci powinny spożywać 5 lub 6 posiłków dziennie w odstępach 3–4 godzinnych. Dziecko powinno zjeść trzy ciepłe posiłki: śniadanie, obiad, kolację, a pomiędzy nimi przekąski, które mogą być podawane na zimno.
 
Aby mieć dużo energii i lepszą koncentrację, dziecko powinno zacząć dzień od pożywnego i smacznego śniadania zjedzonego w domu. Ważne jest, aby śniadania były zróżnicowane i bogate w różnorodne składniki i smaki. Zwracajmy uwagę nie tylko na to, jakie produkty wybieramy, ale także na to, co z nich przygotowujemy, jak je łączymy. Na szczęście w sklepach jest duży wybór polskich produktów, które doskonale sprawdzają się na pierwszy posiłek dnia. Przykładowo płatki Lubella można dodać do mleka, jogurtu lub chrupać same jako przekąskę. Z kolei dżemy, konfitury, powidła i czekodżemy Łowicz to doskonały dodatek nie tylko do kanapek i tostów, ale także do naleśników, omletów czy owsianek. Idealne uzupełnienie wartościowego śniadania np. kanapki z pełnoziarnistego chleba z dodatkiem chudej wędliny stanowić może szklanka soku 100-proc. np. Tymbark czy Kubuś. W chłodniejsze poranki sprawdzi się kakao Puchatek, które zawiera wapń, cynk i magnez oraz 10 witamin, co jest istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka. 

Bardzo ważnym posiłkiem jest też drugie śniadanie, dlatego warto zadbać o to, co dziecko spożywa podczas przerwy między lekcjami. Jeśli nie zabiera świeżych owoców, można je zastąpić musami, które są formą przetartych owoców i warzyw bez dodatku cukru, dostępnymi w wygodnych opakowaniach, lub butelką czy kartonikiem soku.Tak jak w przypadku dorosłego człowieka, obiad powinien dostarczyć największą ilość wartości odżywczych i jego pora powinna być dobrana do godzin spędzanych w szkole. Zazwyczaj idealną godziną na obiad jest godz. 13–14. 

Pamiętajmy, powrót do szkoły po wakacjach wcale nie musi być trudny, trzeba tylko dobrze do niego podejść.   
 
Artykuł przygotowany pod patronatem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.