Lider w remontach i budowie statków. 90 lat stoczniowej tradycji

Stocznia remontowa Nauta
Foto: 
Stocznia remontowa Nauta
Pływający w barwach Polferries prom Wawel przeszedł właśnie remont w Stoczni Remontowej Nauta S.A. Spółka należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej specjalizuje się w remontach, przebudowie oraz budowie jednostek pływających.

Prom Wawel ma 164 m długości i prawie 28 m szerokości. Jednorazowo może zmieścić na pokładzie 1000 pasażerów oraz ponad 300 samochodów osobowych i 50 ciężarowych.

Inne remonty
Remont promu Wawel to niejedyne zamówienie, jakie Nauta otrzymała w ostatnim czasie od Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W listopadzie ubiegłego roku remontowano tu prom Mazovia. Wykonano prace konserwacyjno-malarskie na kadłubie, rampach i w zbiornikach, naprawę płetw sterów, prace elektryczne, maszynowe oraz prace w części hotelowej.
– Armatorzy zarówno z kraju, jak i z zagranicy coraz częściej powierzają Naucie remonty promów pasażerskich. W ostatnich latach stocznia pracowała m.in. dla takich armatorów promowych jak: TT Line, Stena Line, Finnlines, Unity Line i Polferries – podkreśla Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta.
Nauta przeprowadza także skomplikowane przebudowy jednostek pływających. Zajmuje się ich wydłużaniem i skracaniem. Dotychczas wykonano ponad 100 takich skomplikowanych technologicznie operacji.

Voyager zwodowany
Od kilku lat stocznia z powodzeniem buduje nowe statki. Niedawno zwodowany został  częściowo już wyposażony trawler rybacki – Voyager. Było to pierwsze w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów SR Nauta w Gdańsku.
Voyager to  jedna z najsilniejszych na świecie jednostek w swojej klasie. Ma prawie 86,5 m długości oraz blisko 18 m szerokości. Pojemność zbiorników do przewożenia ryb wynosi 3200 m3. Statek będzie łowił ryby  na Północnym Atlantyku. To rejon znany z bardzo trudnych warunków pogodowych, dlatego by móc im sprostać, jednostka została wyposażona w silnik o dużej mocy.
Nauta wybudowała statek na zlecenie duńskiego klienta, firmy  Karstenses Skibsvaerft AS, który do tej pory zamówił w stoczni 17 jednostek rybackich.
Stocznia remontowa Nauta buduje teraz 10 statków do połowu ryb. Większość powstaje właśnie na zlecenie duńskiej firmy Karstenses Skibsvaerft AS. W tym roku zwodowanych zostanie 7 jednostek.
Nauta trzy lata temu wróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się  w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Stocznia ma również bogate doświadczenie w realizacji projektów dla Marynarki Wojennej. Od lat serwisuje i remontuje różnego rodzaju okręty polskiej floty.

90 lat tradycji
Stocznia Remontowa Nauta ma ponad 90 lat. Jej historia jest nierozerwalnie związana z Gdynią. Oficjalną datą powstania stoczni jest 7 października 1926 r. Wówczas Rada Miejska Gdyni podjęła uchwałę o budowie, jednak  pierwszy warsztat zajmujący się budową łodzi rybackich i kutrów powstał cztery lata wcześniej.
Dziś stocznia ma rozległe zaplecze techniczne w postaci zakładu przy ul. Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch doków, pozwalających obsługiwać największe statki  wpływające na Bałtyk. Z kolei infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku umożliwia budowę nowoczesnych jednostek.
 
Artykuł przygotowany przez redakcję przy współpracy z PGZ S.A.
Autor: